KUTTER: 35 årsverk skal bort i Discovery Networks som eier og driver TVNorge, er den tunge beskjeden fra selskapets toppsjef Harald Strømme i dag.

KUTTER: 35 årsverk skal bort i Discovery Networks som eier og driver TVNorge, er den tunge beskjeden fra selskapets toppsjef Harald Strømme i dag. Foto: Roger Neumann VG

Bemanningskutt i TVNorge

35 årsverk skal bort

Discovery Networks, som eier og driver TVNorge, skal nedbemanne 35 årsverk, opplyser selskapet i en pressemelding.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi driver et kontinuerlig arbeid med å rigge oss for fremtiden. Og som et ledd i dette arbeidet vil vi de neste ukene foreta omfattende endringer av hele organisasjonen, sier Harald Strømme, sjef i TVNorge og Discovery Networks, i en pressemelding.

Verken Strømme eller kommunikasjonsdirektør Espen Skoland ønsker foreløpig å kommentere prosessen ytterligere.

LES OGSÅ: Discovery sikret seg Tippeligaen i seks år - betaler 2, 4 milliarder

Discovery Networks Norway eier og driver kanalen TVNorge. I tillegg bistår Discovery Networks Norway sine søsterselskaper i England og Frankrike, i forbindelse med kanaler som retter sine sendinger mot det norske markedet.

Dette gjelder blant annet de åtte reklamebærende kanalene FEM, MAX, VOX, TLC, Discovery Channel, Eurosport, Eurosport 2 og Eurosport Norge.

LES: Slik ble Discovery og Canal Digital enige

Discovery vil kutte 35 årsverk, men ønsker ikke nå å si hvor mange personer dette dreier seg om. Harald Strømme nevner tunge investeringer de siste årene som en vesentlig årsak til nedbemanningen, og at de nå vil satse tungt og spisset innen spesielt sport og det digitale området.

Etter det VG erfarer, vil de siste årenes humorsatsning på TVNorge ikke rammes av kuttene.

– Dette er en beslutning vi ikke tar med lett hjerte. Men det er helt nødvendig å ta grep for å gjøre selskapet i stand til fortsatt å være ledende i det kommersielle TV-markedet i fremtiden. TV-bransjen slik vi kjenner den, endrer seg. All historie viser at det er de selskapene som har evne og vilje til å endre seg, som klarer seg best gjennom slike avgjørende faser, sier Strømme.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder