VIL HA MER: Discovery-direktør Harald Strømme har 13 kanaler han nå forhandler med Telenor og Canal Digital om. Foto: Vidar Ruud , NTB scanpix

Ordkrig mellom Discovery og Canal Digital

Discovery: – Prisøkningen vi ber om fra Telenor og Canal Digital tilsvarer én kopp kaffe, per kunde, per år.

Telenor: – Høres ut som en spøk i et av TVNorges humor-programmer

De verbale angrepene mellom Discovery og Telenor og Canal Digital fortsetter, og partene er ikke nærmere å løse forhandlingene som kan ende med at millioner av TV-seere kan bli uten Discoverys kanaler fra natt til mandag.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Uenigheten mellom Discovery Networks og Canal Digital og eieren Telenor tilspisser seg. Fredag gikk Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks i Norge ut på egne hjemmesider med dette utspillet:

«Det siste døgnet har Telenor valgt å slynge ut en rekke feilaktige påstander om at vi fremsetter helt urimelige krav i disse forhandlingene, og at de bare beskytter dere som kunder. Disse påstandene kan ikke få stå uimotsagt», skriver Strømme.

Bakgrunn: Canal Digital-kunder kan miste TVNorge-kanalene fra søndag

Han fremholder at bare en brøkdel av det kundene til Canal Digital betaler i månedspris går videre til de som faktisk leverer programmene kundene ser på.

– Ingen betaler mindre enn Telenor

«Ingen i Norge betaler mindre til norsk innholdsproduksjon enn Telenor. Samtidig forlanger de at du skal betale en historisk høy abonnementspris. Dette kan de gjøre ved å bruke sin formidable markedsmakt. Ved å kontrollere halve markedet har de kunnet diktere prisen de betaler til TV-selskapene, og mange av dere har heller ikke noe reelt valg annet enn å punge ut», skriver Strømme som ønsker å sette det hele i perspektiv på denne måten:

«Prisøkningen vi ber om fra Telenor og Canal Digital tilsvarer én kopp kaffe, per kunde, per år. Og da snakker vi ikke om den typen du får på Starbucks. Vi snakker klassisk Friele frokostkaffe servert på en bensinstasjon. Dette er hva Canal Digital mener er et urimelig krav.»

KREATIVT: - Slik vi ser det er det bare et kreativt regnestykke fra Harald Strømmes side. Hadde dette bare handlet om en kopp kaffe hadde vi vært enige for lenge siden, sier Telenor Norges informasjonssjef Tormod Sandstø Foto: Telenor ,

Bloggteksten får Telenor Norges informasjonssjef Tormod Sandstø til å riste oppgitt på hodet.

– Dette handler ikke om en kopp kaffe. Det er ikke relevant. Slik vi ser det er det bare et kreativt regnestykke fra Harald Strømmes side. Hadde dette bare handlet om en kopp kaffe hadde vi vært enige for lenge siden. For meg høres det mer ut som en spøk i et av TVNorges humorprogrammer, sier Tormod Sandstø til VG.

Husker du? Brudd mellom Canal Digital og TV 2

Canal Digital har rundt en million kunder i Norge og Sandstø mener at dette handler om noe helt annet:

– Dette handler om et gigantisk amerikansk medieselskap som har vært ute og kjøpt rettigheter for milliardbeløp og nå vil de skyve regningen over på TV-seere. Vi er en buffer i forhold til TV-seerne, våre kunder, og kan ikke godta det, sier Sandstø.

Strømme parerer:

– Informasjonsdirektørene i Telenor har ikke deltatt i forhandlingene, og er tilsynelatende feilinformert om hva som er våre krav. Kaffekoppen gir et korrekt bilde, men det er ikke like lett å fremstille det som et urimelig krav, så jeg forstår at han vrir seg, sier Discovery-direktøren.

Sandstø:

– Dette er en ren avledningsmanøver fra Strømmes side. Hadde det vært så enkelt hadde vi vært enige for lenge siden. Kravet om prisøkning er på flere hundre millioner kroner i avtaleperioden, og har ingenting med kaffe å gjøre. Men hvis dette er et reelt forhandlingsutspill så må han snarest ta kontakt, for da har vi noe å snakke om. Vi spanderer kaffen, sier Tormod Sandstø.

Satser stort på sport

Discovery Network har amerikanske eiere og har det siste året satset tungt på å sikre seg dyre rettigheter til store sportsarrangementer. I 2013 sikret de seg alle Norges kvalifiseringskamper til både Frankrike-EM 2016 og og fotball-VM i Russland 2018. I fjor sommer ble det også klart at de hadde sikret seg OL fra 2018 til 2024, som betyr fire olympiske leker på deres kanaler. Til den nette sum av 11, 4 milliarder norske kroner.

I desember ble det kjent at TV-giganten også hadde sikret seg rettighetene til den norske tippeligaen fra 2017 sesongen til 2,4 milliarder kroner. VG er forøvrig en av Discoverys samarbeidspartnere på dette prosjektet.

«Siden vi inngikk forrige avtale med Telenor i 2010, har de økt sine utsalgspriser til deg med mer enn 30 %. Og til tross for at vi har vokst kraftig de siste årene, og investert tungt i norsk underholdning, har vår andel av dette blitt mindre og mindre. Så hvem sitter igjen med pengene dine? Alt vi ønsker er at Telenor betaler for vårt innhold på samme nivå som andre distributører. Kan det kalles urimelig?» spør Harald Strømme i sin blogg.

– Vi er fortsatt i forhandlinger med Discovery og mener at forhandlingene bør foregå i den sammenheng. Avtalen går ut 31. januar og vi har fortsatt et godt håp om å komme til enighet. Gjør vi ikke det, har vi ikke rettigheter til å videreformidle TVNorge og Discoverys ovrige kanaler. Dermed vil det bli svarte skjermer, sier Sandstø.

Kanalene som kan forsvinne

Kanalene som kan forsvinne fra Canal Digital, er i så fall: TVNorge, FEM, MAX, Discovery Channel, TLC, VOX, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Investigation Discovery og Discovery Showcase HD.

Det er forøvrig ikke første gang Canal Digital har vært i konflikt med en innholdsleverandør om pris. I 2013 ble Canal Digital til slutt enige med TV 2 om en avtale etter en mangeårig priskrangel partene i mellom. Mye av grunnlaget for konflikten den gangen kom etter at den såkalte Kabeltvistnemda oppjusterte prisen Canal Digital måtte betale for å sende TV 2s kanaler fra 2010 av.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder