VINNER: Tshawe Baqwa gikk til topps i «Skal vi danse» i 2007. Foto: Kristian Helgesen/VG

TV 2 slo alarm om Tshawe-SMS

Høsten 2007 vant Tshawe Baqwa «Skal vi danse». Før finalen skal teamet hans ha brukt flere titusen kroner på en SMS-aksjon.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Da TV2 oppdaget kampanjen, satte de i gang en intern undersøkelse av hva som hadde skjedd.

- Trenger din stemme

«I dag trenger Tshawe din stemme i SKAL VI DANSE. Send 8 til 26700 nå. Heia Madcon», lød tekstmeldingen som ble sendt ut til flere titusener via teleselskapet Eurobates i forkant av finalen i 2007.

VG omtalte saken dagen etter finalen etter å ha blitt nedringt av folk som hadde fått SMS-en og som mente at dette var juks. VG skrev at SMS-kampanjen ble gjennomført av «noen» som hadde kjøpt seg tilgang til deler av en kundedatabase hos Eurobates.

LES OGSÅ: Flatlands dansetvist havner i retten

Det kom ikke frem i saken hvem denne «noen» var, men Madcon-manager Peter Peters uttalte til VG han ikke kjente til kampanjen.

«Vi har ikke hørt om noen SMS-kampanje. Men Tshawe har mange venner og fans som heier og støtter», sa Peter Peters til VG etter finalen.

- Madcon sto bak

Men i kjølvannet av avsløringen i Dagens Næringsliv om at Hallvard Flatland mottok titusenvis av stemmer fra ett nummer da han deltok i «Skal vi danse», har VG fått vite at det skal ha vært Tshawes egne folk som sto bak: En i Madcon-teamet kontaktet selv selskapet Eurobate om SMS-aksjonen.

- Jeg kan ikke si hvem det var, men det var en som sto Tshawe nær, sier Bengt Almgren som var daglig leder i Eurobate i 2007.

TV 2 skal også raskt ha kommet frem til at det var Madcon og Tshawe selv som sto bak kampanjen - og tok dette opp med Tshawe da de fulgte opp saken internt.

- Har lagt «Skal vi danse» bak seg

VG har gjentatte ganger de siste dagene tatt kontakt med Madcon-manager Peter Peters, uten å få svar på konkrete spørsmål omkring SMS-aksjonen og tidligere uttalelser.

Madcons presseansvarlig Ronnie Klaussen sier til VG at han ikke kjenner til saken. På generelt grunnlag opplyser han at Tshawe ikke kommenterer noe som har med «Skal vi danse»-deltakelsen lenger.

- Det har han lagt bak seg, sier Klaussen.

Reklamekampanje

Kundedatabasen til Eurobate besto den gangen av 300 000 mobilnumre, veldig mange av dem eid av unge nordmenn som hadde registrert seg hos selskapet for å sende gratis SMS - mot at Eurobate igjen kunne sende dem diverse markedsførings-SMS-er fra kunder.

Ifølge den tidligere daglige lederen i Eurobates ble SMS-en med oppfordringen om å stemme på Tshawe sendt til noen titusener. Hver melding kostet 1.50 kroner. Almgren uttaler imidlertid at dette ikke kan sammenliknes med Flatland-avsløringen.

- Dette var snakk om markedsføring til en gruppe ukjente mennesker - som like gjerne kunne ende opp med å stemme på andre kandidater. Det var kun en reklamekampanje for å markedsføre seg selv og til dels selve konkurransen. Jeg mener således at dette er helt redelig i forhold til det som tilsynelatende har skjedd i Flatland-saken, sier Almgren.

Etter SMS-aksjonen for Tshawe Baqwa i 2007 opplyste TV 2 overfor VG at over 500 000 stemte i finalen der Tshawe vant foran Mona Grudt.

- Økte bevisstheten

Marianne Røiseland som da var informasjonssjef i TV 2, uttalte til VG at de skulle se på saken. Nå sier hun at det ble gått opp et løp i etterkant, men at det ikke fikk noen følger for Tshawe.

- Vi gikk en runde på dette, men det var helt klart at det ikke hadde noe å si for resultatet i finalen. Det var nok likevel med på å øke bevisstheten internt rundt denne type påvirkning i slike konkurranser. Alt i alt handler jo dette om verdien av å være på TV. For TV 2 er det viktig med fair og fin konkurranse som seerne våre avgjør, sier Røiseland, som nå jobber som rådgiver for TV 2-sjef Alf Hildrum.

TV 2s kanaldirektør Nils Ketil Andresen sier at TV 2 ikke oppfordrer deltakere i slike konsept til denne type aktiviteter.

- At deltagere kjøper markedsføring er noe vi ikke oppfordrer til, svarer Andresen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder