OM BORD PÅ HURTIGRUTEN: I kveld starter dokusåpen hvor seerne får møte dem som jobber på og reiser med Hurtigruten. - Folkelighet er nøkkelen bak dokusåpenes suksess på norsk fjernsyn, mener programdirektør Vidar Nordli-Mathisen i NRK. Foto: Terje Mortensen
OM BORD PÅ HURTIGRUTEN: I kveld starter dokusåpen hvor seerne får møte dem som jobber på og reiser med Hurtigruten. - Folkelighet er nøkkelen bak dokusåpenes suksess på norsk fjernsyn, mener programdirektør Vidar Nordli-Mathisen i NRK. Foto: Terje Mortensen

- Vanlige folk gir TV-suksess

TV

TROMSØ (VG) Serier med helt vanlige folk i hovedrollene gir pangsuksess på TV. I kveld kjører NRK i gang en ny dokusåpeserie fra Hverdags-Norge - denne gang fra Hurtigruten.

  • Bengt Nielsen
Publisert: Oppdatert: 01.09.05 07:46

Folkelighet er nøkkelen bak dokusåpenes suksess på norsk fjernsyn, mener programdirektør Vidar Nordli-Mathisen i NRK.

- På et vis ser folk seg selv på TV. De som opptrer i ruta, er ingen gudbenådede kunstnere eller kjendiser. Hovedpersonene i dokusåpene er vanlige folk som deg og meg, sier Nordli-Mathisen, som har hatt en finger med i de fleste dokusåpene på norsk fjernsyn de siste årene.

Felles for serier som «Livet på Svalbard», «Eldrebølgen», «Sydenliv» og «Campingliv» var høye seertall på oppimot 800000-900000 på de beste kveldene.

Britisk

Nordli-Mathisen har arbeidet med dokusåper både i Rubicon TV og i Dinamo Story, før han nå i høst kom tilbake til NRK.

- I serien om Hurtigruten var jeg bare med i et tidlig stadium i prosessen, og ga råd. Jeg har faktisk ikke sett det ferdige produktet, sier han foran premièren på serien «Hurtigruten 365» på NRK1 i kveld.

Dokusåpe-genren ble født i England.

- «Vi er Vålerenga» i 1999 var den første norske klassiske dokusåpen, forteller Nordli-Mathisen. Han mener dokusåpe-genren har markert et tidsskille i norsk TV-underholdning.

- Relativt rimelig

Suksessen handler også om å velge ut de rette hovedpersonene, i miljøer som folk flest kjenner seg igjen i.

- I dokusåpen er det hovedpersonene og karakterene som overskygger alt. Hvis personene fremstår som kjedelige, og seerne ikke får et forhold til dem, er det kjørt.

Dokusåper er også relativt rimelig å lage, ikke minst i forhold til annen TV-drama.

- En episode i den danske dramaserien «Krøniken» kostet 10 ganger mer å lage enn en dokusåpe-episode, forteller programdirektør Vidar Nordli-Mathisen.

Her kan du lese mer om