PÅSKENS BESTE KRIM KORT: «Nedgravde hemmeligheter» med Nicola Walker og Sanjeev Bhaskar i hovedrollene vant krimkrigen for NRK i påsken. Foto: John Rogers John Rogers/Mainstreet Pictures

Se hvilke serier som var mest sett: NRK vant påskens krimkrig

Statskanalens tre påskekrimmer hadde alle sammen bedre seertall enn de to krimseriene TV 2 satset på.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

«Nedgravde hemmeligheter» som ble sendt mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken fikk et snitt på 565.000 seere. «Unge inspektør Morse» som regjerte statskanalen langfredag, påskeaften, 1. påskedag og 2. påskedag endte opp med et snitt på 484.000, mens skjærtorsdagskrimmen «Ingen utvei» endte opp med 438.000 seere.

Les også: Morse på hugget igjen

TV 2 hadde sikret seg BBCs kritikerroste dramatisering «And Then There Were None», basert på Agatha Christies bestselgende klassiker fra 1939. I snitt var det 387.000 som fulgte de to episodene på langfredag og påskeaften. TV 2s andre påskekrim var «The Night Manager», sendt fra mandag til og med skjærtorsdag. Den ble sett av i snitt for de åtte episodene 328.000 seere. Fjerde episode av den norske krimserien «Det tredje øyet» ble sendt 1. påskedag og sett av 205.000.

NRKs seertall inkluderer opptaksseing samme dag de respektive seriene ble sendt, mens for TV 2s vedkommende inkluderer seertallene opptaksseing frem til og med mandag morgen. Men mandag formiddag melder TV 2 at de såkalte TSR-tallene, som også inkluderer TV 2 Sumo for de første to episodene av «The Night Manager» – som ble sendt mandag i påskeuken – lå på henholdsvis 415.000 og 346.000.

Bakgrunn: Seertallene som bare forteller halve sannheten

– Påske på TV er tradisjon og tradisjon. Påskekrim er en del av denne tradisjonen, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til VG.

Han påpeker også i likhet med i fjor, måles også all TV-seeing denne påsken. Det vil si ikke bare hjemme, men også på hytta.

Flopp eller suksess - slik måles antall TV-seere

– For TV 2 er seertallene på årets påskekrimmer som forventet, sier kanalens kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til VG.

Men en enda sterkere påsketradisjon enn krim, er «Påskenøtter» på NRK1 som denne påsken i snitt ble sett av 757.000 – og med en topp på Langfredag med intet mindre enn 838.000 seere som også var påskens mest sette TV-program.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder