Sensurerte Storebrand-parodier ligger ute på nettet

Publisert: Oppdatert: 05.10.06 10:44

Del saken på:

Lenken er kopiert
TV

Storebrand: Beklagelig

(VG Nett) Storebrand skal ha truet med annonse-stopp dersom TV 2 ikke trakk reklameparodier. Nå går videoene landet rundt.

TV 2 Zebra og Håvard Lilleheie hadde store planer om å reklamere for kanalens nye humorsatsing «The Man Show». Sentralt i kampanjen var tre reklameparodier ikke ulike det Espen Skjønberg og Dennis Storhøi selvhøytidelig leverer i Storebrands reklamesuksess.

Men i Lilleheies versjon er de livsvise skuespillermonologene byttet ut med friske, sjåvinistiske betraktninger om kvinnen.

Storebrand syntes ikke parodiene var spesielt morsomme, og nektet TV 2 å sende dem.

Men nå kan hvem som helst se videoene, på verdens største videonettsted, You Tube.

- Vi oppfordret TV 2 til å ikke produsere filmene i det hele tatt. Vi forventer at TV 2 behandler oss på en skikkelig måte når vi er en så stor kunde. Likevel har videoene kommet ut på internett. Vi kan ikke annet enn å beklage at dette har skjedd, sukker Informasjonsdirektør Egil Thompson i Storebrand til VG Nett.

En humrende Håvard Lilleheie er ikke fullt så misfornøyd som forsikringsgiganten med at videoene nå spres på nettet.

- Det gjør jo ikke meg noe, for å si det sånn, sier han til VG Nett.

- Ikke oss

- Ligger de ute på nettet? er prosjektleder Bård Eriksen i TV sin reaksjon da VG Nett ringer.

Etter en kort tenkepause understreker han:

- Dette er ikke en planlagt greie fra oss, altså. Vi respekterer avgjørelsen om at de ikke skulle bli sendt.

Da TV 2 hadde laget ferdig reklameparodiene, var de så fornøyde med Lilleheies Storebrand-imitasjoner at de ifølge kanalen «ble sendt litt rundt». Det er trolig det som nå gjør at videoene ligger på internett.

- De har allerede sirkulert en del på e-post, så det er ikke veldig overraskende at noen legger dem ut på nett, sier kanaldirektør Geir Mikalsen i TV 2 Zebra til VG Nett.

Det overrasker heller ikke programleder Håvard Lilleheie.
- Det er ikke du som har lagt dem ut da?
- Nei, jeg skjønner meg ikke på sånne greier. Det finnes tydeligvis folk der ute med høyere kompetansenivå enn meg, sier Lilleheie til VG Nett.

Krever opprydning

Nettstedet til mannfolkbladet FHM har tidligere i dag skrevet om de ulovlige reklameparodiene som nå sirkulerer på nettet.

- Jeg synes det er naturlig at produksjonsselskapet og TV 2 tar nødvendige skritt om det er mulig. De bør definitivt gå over rutinene sine for å finne ut av hva som har skjedd, sier Egil Thompson i Storebrand.

- Hadde TV 2 fulgt vår oppfordring om å ikke lage filmene i det hele tatt, slik jeg trodde vi ble enige om, hadde dette ikke en gang vært noen problemstilling, sier Thompson.

Denne artikkelen handler om