Millionjul på månetoppen

Frank Jørstad og Ulrikke H. Døvigen er stolte og glade over rollene i «Jul på Månetoppen», men ønsker ikke å drive reklame for produktene til serien.

Artikkelen er over 17 år gammel

I forbindelse med «Jul på Månetoppen» legges over 50 produkter fra serien ut for salg.

VG har tidligere skrevet om hvordan produktene fra fjorårets suksess «Jul i Blåfjell» skal ha solgt for mellom 70 og 100 millioner kroner. I den forbindelse ble Suzanne «Turte» Paalgard brukt i annonser for de såkalte «spin-off»-produktene mot sin vilje, og hyret advokat for å få kompensasjon for reklamemisbruket.

Sa nei

I år har Jørstad og Døvigen gitt beskjed om at de ikke vil samarbeide med NRK Aktivum, som har ansvaret for salg av NRK-produkter.

- Jeg har gjort reklame før, men hadde ikke lyst å gjøre det i sammenheng med en jobb jeg gjør som skuespiller. Vi ble spurt om å samarbeide med NRK Aktivum, men sa nei, forklarer Døvigen.

Frank Jørstad synes heller ikke at det er hans jobb å hjelpe NRK med å selge blånisseluer.

- Jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg det, og takket nei. Jeg skal forsvare rollen som «Storm» til det ytterste, og ta vare på den. Jeg opplever at min oppgave i dette er å formidle historien og en karakter, sier Jørstad.

I år har NRK Aktivum budsjettert med en omsetning på mellom 60-65 millioner kroner, hvor 30 millioner skal føres tilbake til programproduksjon i NRK.

Klok av skade

Markedssjef Ann Kristin Holen i NRK Aktivum sier at de har tatt lærdom av konflikten med Suzanne Paalgard i fjor, og derfor ikke planla å bruke skuespillerne i markedsførinegn.

- Klok av skade og erfaringen fra i fjor har vi gitt klar beskjed til de som har lisens på våre produkter om at skuespillerne ikke skal benyttes i reklamen. Hvis det skulle være aktuelt, har vi sagt tydelig ifra om at det må det klareres med skuespillerne på forhånd, sier Holen.

Erfaringene fra de foregående seriene «Amalies Jul» og «Jul i Blåfjell» skulle tilsi at også «Jul på Månetoppen» blir en knallsuksess for NRK.

Alle disse tre seriene er signert Gudny Hagen, som denne gangen har gjort rødnissene og blånissenes kamp om den fruktbare Månetoppen som det bærende elementet i historien.

Varme og humor

- Dette handler om kamp om ressursene, på samme måte som retten til land og vann i Finnmark, som i konflikten mellom Israel og Palestina. Det handler om hvordan to folkeslag som ser på hverandre som fiender blir kjent med hverandre, en viktig historie med mye kjærlighet, varme og humor, forklarer Jørstad.

Til daglig jobber både Jørstad og Døvigen på Nationaltheatret i Oslo. Og ingen av dem har forventninger om en adventstid som nisse-kjendiser. Under det lange håret og blånisse-lua er Frank Jørstad nesten barbert på hodet. Og Ulrikke H. Døvigen er også blottet for nisseunge-spor i det sivile liv.

- I serien er jeg så ulik meg selv som jeg kan være. Til vanlig har jeg kort, lyst hår, blå øyne og normale ører, ler Ulrikke.

Flere artikler

  1. NRK lager norsk «Presidenten»

  2. Puppekavalkade for Big Brother-finalist

  3. Toppløsmodell i britisk «Big Brother»

  4. Mia fjernet fra NRK-lørdagen

  5. «Ali» kjemper mot rasisme

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder