MISTER SEERE: «Typisk deg med Petter Schjerven» har også mistet seere denne vinteren. Så langt har han hatt et snitt på 115.000 seere.

MISTER SEERE: «Typisk deg med Petter Schjerven» har også mistet seere denne vinteren. Så langt har han hatt et snitt på 115.000 seere. Foto: Frode Hansen VG

Ny nedtur for TVNorge

TVNorge opplever nå en ny nedtur. «Typisk deg med Petter Schjerven» har så langt i vinter hatt sin dårligste sesong på kanalen, med bare 115.000 seere i snitt.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Det er godt under seertallene han har hatt tidligere sesonger for programmet som TVNorge selger inn på denne måten:

«Langt unna loslitte psykologdivaner finner Petter Schjerven ut hvorfor vi mennesker er som vi er og, ikke minst, hvorfor vi gjør som vi gjør. En leken Schjerven gir oss et dypdykk i menneskesinnet - uten selvhjelpsbøker, eller freudiansk psykoanalyse».

Husker du? Petter Schjerven kvestet i kollisjon med bil

– Det er vanskelig å si seg 100 prosent fornøyd med disse tallene. Programmet har stått sterkere tidligere sesonger, og vi følger selvsagt utviklingen nøye. Vi evaluerer denne sesongen når den er ferdig, og beslutter deretter om vi går videre med produksjon av ny sesong av Typisk deg eller om vi går i utvikling med nye prosjekter med Petter, sier mediesjef i TVNorge og Discovery, Hanne McBride, til VG.

Les også: «Dødens tjern» mister seere

I følge tall VG har innhentet fra TVNorge hadde «Typisk deg med Petter Schjerven» sin beste sesong etter at han kom fra NRK til TVNorge, våren 2014 med 201.000 seere. I fjor hadde han 155.000 seere - som var fem tusen flere enn våren 2013.

Men Petter Schjerven kan trøste seg med at han ligger noe bedre an enn TV-Norges nysatsing «Dødens tjern». I løpet av tre episoder denne vinteren har serien falt fra 190.000 til 69.000 seere.

Fikk du med deg? Deltakere slakter «Dødens tjern»

Det fikk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, Espen Skoland. til å konkludere overfor VG:

– Disse tallene er under pari.

Nedturen fikk også to av deltakerne i «Dødens tjern» til å komme med hard kritikk mot TVNorge: «Spenningen kommer ikke gjennom skjermen». «For mange elementer som er sauset sammen». «Deltakerne blir bare statister», het det blant annet i kritikken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder