KONKURRERER OM «THE HIT»: Likevel har ingen av disse deltakerne spesielt gode salgstall og streamingtall å vise til. Artister med låskrivere f.v.: A1, Jørn Hoel, D.D.E., Vidar Busk, Helene Bøksle og Trine Rein. Foto:VG,

Ingen hitlåter fra «The Hit»

Kun én finalelåt inne på iTunes topp 200

Kun to finalelåter har over 10.000 avspillinger på Spotify

Flere av de utstemte er mer populære enn finalistene

I september gikk startskuddet for NRKs nye storsatsing «The Hit». Programmet der man skulle finne en låt med stort hitpotensial – men ingen hit har til nå kommet ut av showet.

  • Kristine Hellem Aanstad
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det vises godt når man går gjennom salgstall og streamingtall for de syv låtene som er stemt videre til kveldens finale.

D'Sound og låtskriver Andreas Gjone – «Never Ending Light»:
Spotify: 43.000 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

Jørn Hoel og låtskriver Sofie Rose Strømme – «When Loving Takes Over»:
Spotify: 4814 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

Helene Bøksle og låtskriver Kamilla Wigestrand – «Stormy Nights»:
Spotify: 7713 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

Vidar Busk og låtskriver Lavie Hassani – «Hold on»:
Spotify: 3408 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

A1 og låtskriver Mathilde Johnson – «Critical Love»:
Spotify: 12.167 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

Trine Rein og låtskriver Geir Arne Hansen – «Story of Love»:
Spotify: 4327 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ligger på 89. plass

D.D.Eog låtskriverne Jan Tore Befring og Håvard Erle – «Damer i solnedgangen»:
Spotify: 4242 avspillinger
VG-lista: Nei
iTunes: ikke inne på topp 200

(Tallene er hentet ut fredag)

De utstemte er mer populære

I hvert av de syv programmene i «The Hit» har to låtskrivere med tilhørende artister konkurrert mot hverandre, og én har gått videre. Ettersom ingen av låtene som har vært i programmet er inne på VG-lista og kun Trine Rein, av finalistene, ligger på iTunes-listen kan man se på tallene fra Spotify at i flere tilfeller er de utstemte låtene mer populær enn finalelåtene:

MEST POPULÆR: Alexander Rybak er den som har fått mest avlyttinger på Spotify av de utstemte deltakerne. Mens Maria Haukaas Mittet er den som ligger høyst på iTunes - på en 76. plass. Foto:Mattis Sandblad,VG

Maria Arredondo og låten «Antenna» har over 11.000 avspillinger, mens konkurrenten hennes Busk kun kan vise til 3400.

Det samme ser man med Aleksander With og «You» som har over 11.000 avspillinger mot Bøksles 7713 – og Alexander Rybaks «What I Long For» med over 13.000 mot Reins 4327. Venke Knutson og låten «Salvation» er omtrent like populær på streamingtjenesten som Hoels låt.

– Langt unna å kunne kalles en hit

Etter første sending trillet VGs anmelder Stein Østbø en femmer på terningen, og skrev «Ja, «The Hit» er en potensiell hit. Som TV-konsept».

– NRK kan sikkert være fornøyde med seertallene, men jeg er overbevist om at de helst også hadde sett at et slikt konsept hadde avstedkommet en hit – det er jo hva hele programmet handler om. Med unntak av D’Sound, er streamingtallene for finalelåtene hittil oppsiktsvekkende lave og langt unna å kunne kalles hits, sier Østbø og fortsetter:

SKILLER SEG UT: D'sound er den eneste finalisten som kan vise til gode tall på Spotify: over 42.000. De andre kan bare vise til tall under 13.000. Foto:VG,

– Årsaken til at ingen av låtene har blitt allemannseie tror jeg er flerdelt. For det første handler det om kvaliteten i selve låtene, som ikke helt holder mål, og for det andre har finaleartistene ikke lyktes godt nok i å omforme råmaterialet til noe så umiddelbart og hitpotensielt at de kan leve sitt eget liv utenfor programkonseptet. Kanskje har heller ikke mannen som har plukket ut låtene, produsentlegenden Steve Lillywhite, den nødvendige fingerspissfølelsen for hva som slår an i et norsk marked.

– Vi lager «feelgood»-TV

Prosjektleder for «The Hit», Stig Karlsen, mener at målet for programmet var å lage god TV-underholdning med mening.

– I «The Hit»-begrepet tenker vi at det skal lages låter som er fengende og lette for folk flest å like. Vi gir ukjente låtskrivere muligheten til å synes: Vi løfter dem frem, matcher dem med kjente norske artister og låtskriverne får vist frem sangen sin for over en halv million seere i beste sendetid og på Nitimen.

– Men er det ikke et poeng at det skal komme en, eller flere, hits ut av «The Hit»?

– Vi forholder oss ikke til det kommersielle aspektet. Vi er opptatte av å lage «feelgood»-TV. Å få en kjent artist å gjøre en ukjent låt er en boost for dem som skriver låtene, sier Karlsen.

– Hva tenker du om at låtene ikke har solgt mer eller er mer streamet enn dette?

– Det er mange mekanismer som spiller inn og avgjør om en låt blir en hit eller ikke. Det handler også om hvordan man definerer «en hit» – i dag konsumerer folk musikk på en helt annen måte og gjennom ulike kanaler som streamingtjenester og YouTube. Låten som på fredag blir kåret til vinner tror jeg kommer til å få et liv utenfor programmet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder