POPULÆR: «Kampen om tungtvannet» ble denne helgen sett av hele 1.288.millioner. Her er Tobias Santelmann, Ole christoffer Ertvaag, Endre Ellefsen, Eirik Evjen, Mads Sjøgård Pettersen, Frank Kjosås, Glenn Andre Kaada i rollene som tungtvannssabotørene.
POPULÆR: «Kampen om tungtvannet» ble denne helgen sett av hele 1.288.millioner. Her er Tobias Santelmann, Ole christoffer Ertvaag, Endre Ellefsen, Eirik Evjen, Mads Sjøgård Pettersen, Frank Kjosås, Glenn Andre Kaada i rollene som tungtvannssabotørene. Foto:,Filmkameratene AS

«Kampen om tungtvannet» slo egen rekord

1.288.000 så NRK-serien

TV

Nedgang for «Mitt Dansecrew» og «Hver gang vi møtes»

For to uker siden hadde NRK-serien «Kampen om tungtvannet» et av tidenes høyeste dramatall. Denne helgen slo de egen rekord.

Publisert: Oppdatert: 12.02.16 20:59

Premieren på NRKs kritikerroste dramaserie «Kampen om tungtvannet» kunne skilte med høye seertall de første episodene. Den første episoden av serien ble sett av 1.259.000 seere, og serien hadde en av tidenes høyeste dramatall på TV. Uken etter lot 1.239.000 seere seg friste av fortsettelsen. Denne helgen gjorde de det igjen. Den fjerde episoden av «Kampen om tungtvannet» ble sett av 1.288.000, og prosjektredaktør i NRK, Tone C. Rønning, er ekstatisk.

– Vi har hatt en markedsandel 63,7 prosent! Jeg får klump i halsen av glede, sier Tone C. Rønning, prosjektredaktør i NRK til VG, og fortsetter:

– Jeg er så takknemlig. Vi har verdens beste og smarteste publikum, og jeg mener disse tallene bekrefter at vi ikke skal undervurdere seerne våre.

Les også:Her er første smakebit fra «Kampen om tungtvannet»

Rønning mener de gode seertallene vitner om at det norske publikumet er godt utdannet og at NRK har klart å lage god TV som fascinerer.

– Vi åpnet serien med 15 minutter lang sekvens med tyske matteformler, dog fortalt på en veldig god måte, og publikum henger fortsatt med. Det er helt strålende, og bekrefter at seerne er smarte, sier hun.

Før helgen ble det også klart at NRK-serien er årtusenets mest sette dramaserie på norsk TV, med 1.7 millioner seere.

Udramatisk nedgang

TV 2 kan ikke skilte med like høye tall som statskanalens nye dramaserie. Både nysatsningen «Mitt Dansecrew» og «Hver gang vi møtes» har mistet seere siden sesongpremieren.

Danseprogrammet, med Stian Blipp i ledelsen, ble sett av nesten 400.000 under premieren forrige fredag. Programmet mistet 34.000 seere siden forrige ukes premiere, men TV 2 depper ikke.

– Denne våren satser TV 2 tungt på flere nye og norskutviklede programmer. «Mitt dansecerew» er et av mange nye konsepter, og et slikt program trenger nødvendigvis noe tid før det setter seg helt. Programmet retter seg mot de unge seerne, og derfor er vi godt fornøyde med at andelen holder seg stabil i aldersgruppen 20-49 år med over 32 prosent, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl til VG.

TV 2-programmet «Hver gang vi møtes» er inne i sin fjerde sesong, men seertallene er ikke like høye som de var i de første rundene. Siden programmets premiere i begynnelsen av januar har de mistet seere hver helg, og den siste episoden, hvor Jonas Fjeld ble hyllet, ble sett av 631.000. Det er en nedgang på 51.000 seere.

Lørdagskrigen denne vinteren og våren står mellom TV 2s «Hver gang vi møtes» og NRKs «Mesternes Mester». Denne helgen benket 1.138.000 seg foran skjermen for å få med statskanalens lørdagsunderholdning.

Denne helgen møtte imidlertid den kommersielle kanalen enda sterkere konkurranse på grunn av Spellemannsprisen som gikk lørdag kveld. Utdelingen ble sett av 898.000 seere lørdag kveld.

–At «Hver gang vi møtes» går litt tilbake er helt udramatisk. Vi fikk tøff konkurransen fra «Spellemansprisen» på NRK denne lørdagen. Likevel er tallene for «Hver gang vi møtes» svært gode, og betydelig høyere enn forrige sesong, forteller Dahl.

Selv om TV 2 ikke kan skilte med skyhøye seertall, gikk imidlertid den andre episoden av humorprogrammet «Tjukken og Lillemor» med komiker Truls Svendsen og eventyreren Cecilie Skog på lufta, og denne helgen samlet programmet 709.000 seere. Det er en økning på 138.000 seere siden premiereprogrammet.

– Kjemien mellom Truls og Cecilie er helt unik, og det er tydelig at dette smitter over på seerne. Dette er fantastiske seertall for serien, og det er bare å glede seg til kommende søndag hvor utfordringene står i kø for Truls på veien videre over Grønland, sier Dahl.

Her kan du lese mer om