VIL FORLENGE AVTALE: TV 2 ha nå tilbudt Telia en forlengelse av avtalen i seks måneder, på samme vilkår som i dag. Tilbudet står til neste uke, opplyser Sarah Willand, kommunikasjonsdirektør i TV 2. Foto: Eivind Senneset

Ingen enighet mellom TV 2 og Telia i TV-konflikten

Sarah Willand, kommunikasjonsdirektør i TV 2, sier til VG at kanalen er svært interessert i å komme til en løsning i konflikten med Telia/Get. Likevel fortsetter ordkrigen.

  • Jørn Pettersen
  • Martha C. S. Holmes

– Det er en ny situasjon for oss at også hovedkanalen vår er tatt av lufta, sier Willand.

Nesten en halv million nordmenn mistet TV 2s kanaler i helgen, da Telia-eide Get og TV 2 ikke klarte å komme til enighet om en ny avtale.

Kanalen har nå tilbudt Telia en forlengelse av avtalen i seks måneder, på samme vilkår som i dag. Et tilbud som står til neste uke, skriver de i en e-post.

les også

Brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telia

– Det er en fordel å snakke under roligere omstendigheter og vi håper at en slik forlengelse skal gi oss rom til å komme til enighet. Vi ønsker ikke at våre seere skal bli skadelidende, sier Willand til VG.

– Dette er spesielt viktig i en tid hvor dramatiske nyhetssaker skaper et stort informasjonsbehov. Mange Get-kunder har heller ikke noe alternativ dersom de ønsker å se TV 2 eller Nyhetskanalen.

les også

Én million TV-kunder risikerer svarte skjermer

Hun legger ikke skjul på at konflikten med Telia og Get kommer i en allerede utfordrende situasjon for TV 2.

– Alle mediebedrifter, også TV 2, har stått i en ekstraordinær situasjon som en følge av coronakrisen. For vårt vedkommende er det hverken EM i fotball eller Tour de France som planlagt. Det er for tidlig å si noe om tapte inntekter, men vi lanserer mye godt innhold fremover som vi mener skal gjøre at vi klarer oss godt gjennom sommeren, sier Willand videre.

les også

TV 2-direktør om Telia-forhandlingene: – Dette kan ta lang tid

Går gjennom tilbudet

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia bekrefter i en SMS at Telia akkurat har fått et nytt tilbud fra TV2.

– Vi sitter nå og går igjennom det, og vil gi en rask tilbakemelding til TV2. Ingen parter er tjent med at vi ikke kommer til enighet fortest mulig, skriver han.

– Hvordan vurderer dere tilbudet fra TV 2 og tror dere at det er lettere å komme til enighet under roligere omstendigheter?

– Vi har hele tiden sagt at vi er opptatt av våre kunders valgmuligheter og at de ikke skal måtte betale mye mer for mindre innhold, svarer Lunde på SMS til VG.

SEERTALLENE PEKER NEDOVER: - Ingen ting hadde vært bedre enn at TV 2 satset mer på egen innholdsproduksjon – ikke minst styrket nyhetssatsingen. Da ville våre kunder sett mer på TV 2, men tallene er dessverre helt entydige. Seertallene går nedover, skriver kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia. Foto: Telia

Dette er en påstand som TV 2 og Sarah Willand reagerer på:

– TV 2 bruker mer penger på innhold enn noen gang. Prisen for innhold øker. Det kan vi dokumentere, og det vet Lunde godt. Det sendes mer innhold og nyhetssatsingen har aldri vært større. På toppen av det hele går Nyhetskanalen fram, noe som også gjenspeiler seg i tillitsundersøkelsen til Medietilsynet denne våren der TV 2 ligger på en solid annenplass etter NRK, og er det mediehuset med størst vekst i perioden. Akkurat her må jeg si at Lunde ikke vet hva han snakker om, sier Willand til VG.

I en ny SMS til VG svarer Henning Lunde følgende:

– Faktum er at prisen vi betaler til TV 2 har doblet seg på fire år. I samme periode har TV 2s kostnader til innholdsproduksjon ikke økt når man ser på regnskapene deres. Ingen ting hadde vært bedre enn at TV 2 satset mer på egen innholdsproduksjon – ikke minst styrket nyhetssatsingen. Da ville våre kunder sett mer på TV 2, men tallene er dessverre helt entydige. Seertallene går nedover, skriver Lunde.

I mars ble det for øvrig brudd i forhandlinger mellom Telia og Discovery også. Få dager senere kom partene til enighet.

Mer om

  1. Telia
  2. Medier
  3. Get
  4. TV 2

Flere artikler

  1. Nytt brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telia

  2. TV 2 spår langvarig konflikt med Telia: – Vi har gitt opp å finne en midlertidig løsning

  3. Kommunikasjonsdirektør: Aldri opplevd maken i TV 2s historie

  4. TV 2 om Telia: – Dette går faktisk ikke an

  5. TV 2-direktør bryter avtale om hemmelighold: - Nå må vi si det som det er

Fra andre aviser

  1. TV 2 innstilt på langvarig konflikt med Telia/Get

    Aftenposten
  2. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder fra midnatt

    Bergens Tidende
  3. Telia beskylder TV 2 for «falsk pressemelding»

    Bergens Tidende
  4. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder

    Fædrelandsvennen
  5. Ingen kontakt mellom TV 2 og Telia i helga

    Fædrelandsvennen
  6. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder fra midnatt

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder