TV-AKTUELLE: Regissør Erik Skjoldbjærg (t.h.) sammen med Henrik Mestad som spiller statsminister i dramaserien «Okkupert». Foto: Cornelius Poppe , NTB scanpix

«Okkupert»-regissøren: – 90 mill er ikke romslige rammer

TV-serien «Okkupert» er TV2s største dramasatsning
noensinne. Men ifølge regissøren er ikke budsjettet romslig.

Artikkelen er over fire år gammel

Med sine 90 millioner i produksjonsbudsjett, har blant annet Dagbladet kategorisert den nye fiksjonsserien «Okkupert» som innenfor «romslige rammer». Slik ser likevel ikke regissør Erik Skjoldbjærg på det.

– Det var overhodet ikke romslige rammer. Når det står budsjett 90 millioner, ser folk bare et siffer. Men det er jo penger som går til å lønne folk. I dette tilfellet et team i arbeid i åtte måneder. Jeg har aldri i hele mitt liv jobbet på et film- eller TV-prosjekt med romslige rammer, sier regissøren når VG møter ham på pressetreffet for «Okkupert».

VGs anmelder er ikke imponert: Ikke engang særlig «bra til å være norsk»

Og Skjoldbjærg har lang erfaring i bransjen. Han har filmer som «Insomnia», «Prozac Nation», «Nokas» og «Pionér», samt halvparten av TV-serien «Størst av alt» på CV-en.

– For TV-serier er det skjedd et skifte. Denne TV-serien hadde vi ikke kunne laget for åtte-ti år siden. Det at den største kommersielle kanalen satser tungt på en ambisiøs dramaserie, det er nytt. Og det sier litt om at dramaserier har fått en slags tyngde i vår kultur, sier han.

HOVEDROLLE: Eldar Skar spiller en av hovedrollen i den nye serien. Foto: Aksel Jermstad , TV 2

– Bra med konkurranse

Opprinnelig var det NRK som var involvert i utviklingen av Jo Nesbø-serien «Okkupert», men i 2013 overtok TV 2 produksjonen av serien. Søndag kveld har den premiere.

– For oss som skaper ting er det kjempebra med både konkurranse og at det nå er mer enn én aktør. At TV 2 tar opp kampen med NRK er bra, fastslår Skjoldbjærg.

Les også: NRK dropper samarbeid med Nesbø om ny serie

Det som er spesielt med «Okkupert», er at serien fikk skarp kritikk før noen hadde sett den. Fiksjonsserien handler om et Norge hvor et radikalt miljøparti sitter ved makten og bestemmer seg for å stoppe all oljeproduksjon til fordel for mer miljøvennlige løsninger. Resultatet blir at Russland, på et slags oppdrag fra EU, tar over administrasjonen av landet til produksjonen er tilbake.

Har du lest: De nye stjernene i TV 2-satsing.

Både Russlands ambassade i Norge og flere norske Russland-eksperter gikk hardt ut og kalte serien «farlig». Blant dem var Hans Wilhelm Steinfeldt, som på «Dagsnytt 18» i august kalte serien «Et konsept nesten på «Tom og Jerry»-nivå. Jeg tror seerne vil foretrekke realisme, ikke eskapisme. Den fyrer opp under en fobi. Dette er demonisering av Russland».

Tar kritikken med ro

Konseptuell regissør Skjoldbjærg tar imidlertid den kritikken med stor ro.

– Har de sett serien? At fageksperter går ut og kritiserer en idé uten å ha sett innholdet, det tar jeg med stor ro. Når det er sagt, når jeg i 2013 først begynte å jobbe med denne ideen, opplevdes det ikke særlig sannsynlig. Så en av jobbene mine var å gjøre denne fiksjonen troverdig innenfor egne rammer, sier han og fortsetter:

– Det skal oppleves realistisk, men folk forstår jo at dette er fiksjon likevel. Vi har jo levd med fiksjon på TV og film så lenge at vi er ikke lenger der som da Wright-brødrene viste tog som kom mot deg i kinosalen, og alle sprang.

TRE KOLLEGER: Eldar Skar, Henrik Mestad og Ane Dahl Torp er blant skuespilerne i «Okkupert». Foto: , TV 2

– Hva var den største utfordringen med serien?

– Den største utfordringen var research, når vi skal inn i de forskjellige maktkorridorene og yrkesgrupper som politi og regjering og det juridiske. Vi er jo interessert i å se på hvordan vårt samfunn ville reagert, og hvordan det ville endret seg. Da var det veldig viktig for oss å gjøre mye research og forstå hvordan faggrupper tenker og jobber – og å snakke med eksperter om hva som kunne skjedd, sier Skjoldbjærg.

– Det var både noe av det som var mest gøy, og noe av det som var mest krevende. For én ting er å hente inn all informasjonen, men så må vi lage et spennende drama – for dette er jo underholdning.

– Hvordan ser du pengetrenden i Norge, når det gjelder TV versus film?

– Pengestrømmen går mot TV-drama. Filmen har vanskeligere kår akkurat nå. Men filmen er seiglivet, så den kommer til å overleve det her, sier regissøren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder