STJERNEKAMP: NRKs lørdagsmagnet karret denne helgen til seg flere seere enn «Skal vi danse». Foto: Trond Solberg,

«Stjernekamp» slo «Skal vi danse» med knapp margin

Likevel var «Nytt på nytt» helgens soleklare vinner med 1 million seere.

Ida Christine Johannessen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Lørdag kveld så 652.000 på «Skal vi danse», mens «Stjernekamp» trakk til seg hakket mer oppmerksomhet med 662.000 seere.
– Det er veldig gøy å se at seertallene for «Stjernekamp» var såpass høye denne helgen. Det er de høyeste seertallene så langt i denne sesongen, sier Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling.
Lund Sørensen forteller at tallene for lørdagens episode også er høyere enn de tredje episodene i de tidligere sesongene.
– Så dette lover godt for denne sesongen av «Stjernekamp», sier han.

Ikke bekymret

TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl lar seg likevel ikke bekymre av at NRK vant denne lørdagskvelden.
– Seertallene til «Skal vi danse» ligger fremdeles stabilt, og programmet er større enn «Stjernekamp» i den kommersielle målgruppen 20–49 år, sier han.
Situasjonen har snudd siden forrige helg da «Skal vi danse» ble sett av 673.000, mens «Stjernekamp» da ble sett av 512.000 og har dermed hatt en økning på 150.000 seere.

Både «Skal vi danse» og «Stjernekamp» var likevel langt fra helgens mest sette programmer. «Nytt på nytt» var mest sett med 1 million seere fredag kveld og kapret nok en gang tittelen som helgens mest populære program.
«Idol» med sine 603.000 seere slo «The Hit» som fredag ble sett av 465.000.

MEST SETT: «Nytt på nytt» var nok en gang helgens mest sette program med 1 million seere. Foto: Helge Mikalsen,

Tøff søndagskonkurranse

Søndag ble «Farmen» sett av 679.000, og sammen med NRKs sesongpremiere på «Downton Abbey» som trakk til seg 593.000 seere, ble det en sterk konkurranse for TVNorges «Alt for Norge» og «Klovn til kaffen» som hadde seertall på henholdsvis 386.000 og 282.000.

– Vi er svært fornøyd med å bli den største TV-gruppen i reklamekjøpernes hovedmålgruppe i tidenes tøffeste søndagskamp. Men alle taper jo litt når konkurransen blir så tilspisset som nå. Det er likevel grunn til å gratulere TV 2 med «Farmen»-tallene. I tillegg møtte vi også «Downton Abbey» på NRK, og vi hadde derfor regnet med en liten nedgang for våre søndagssatsinger, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder