UTE: Kash King og Marianne Sandaker ble første par som måtte forlate konkurransen under sesongens andre program «Skal vi danse» lørdag kveld. Foto:Audun Braastad,NTB scanpix

«Skal vi danse» ble lørdagens vinner

«Idol» slo «The Hit» ** «Skal vi danse» økte igjen ** Over 700.000 så «Senkveld med Thomas og Harald»

TV 2 slo knockout på konkurransen denne helgen etter at «Skal vi danse» økte seertallene og ble lørdagens mest sette program.

Felicia Alvsing
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Totalt 643.000 så Kash King danse seg ut av konkurransen på lørdag - 51.000 flere enn de som så sesongåpningen forrige helg.

Denne helgen valgte altså flest seee å ty til den kommersielle TV-kanalen og deres lørdagssatsing «Skal vi danse».

- Overraskende

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, sier til VG at kanalen er svært fornøyde med at «Skal vi danse» fortsatt blir godt likt etter så mange år på skjermen.

- Vi er veldig fornøyd med at seertallene øker. Det tyder på at «Skal vi danse» fortsatt står sterkt hos TV-seerne. Nå gleder vi oss til neste lørdag hvor lidenskapen står i fokus på dansegulvet, sier han.

TV-ekspert i mediebyrået Carat, Morten Wiberg, er på sin side overrasket over at seerne er så trofaste til programmet.

- Jeg er overrasket over at det går såpass bra med tanke på at det begynner å bli snaut med kjendiser. Det er mulig at dansing er underholdende for folk flest. Det er bra av TV 2 som kommersiell kanal at de klarer å samle flest seere av alle kanalene på en lørdagskveld, sier han til VG.

Neste uke får imidlertid «Skal vi danse» langt mer konkurranse enn hittil, da NRK drar igang sin lørdagssatsing «Stjernekamp».

MINDRE, MEN FORTSATT STOR: «Idol» mistet 100.000 seere siden sist fredag, men trakk fortsatt flere seere enn NRKs nye fredagssatsing «The Hit». «Idol»-gjengen fra venstre: Tone Damlie Aaberge, Gunnar Greve, Stian Blipp, Esben «Dansken »Selvig og Kurt Nilsen. Foto:Roger Neumann,VG

«Idol» mistet seere

«Idol» mistet nesten 100.000 seere fra forrige lørdag, hvor de satte sesongrekord, og endte med 560.000 seere denne helgen.

Det kan se ut til at det folkekjære programmet ble rammet av konkurransen fra NRKs «The Hit», som også fikk over en halv million seere, cirka 510.000. Jan-Petter Dahl er imidlertid ikke bekymret over å miste seere.

- «Idol» vant fredagskvelden klart foran «The Hit» på NRK. Vi mistet noen av våre eldste seere som sikkert var nysgjerrige på NRK sitt nye musikkprogram. Men hos de unge TV-seerne i aldersgruppen 20-49 år er «Idol» det desiderte førstevalget med over dobbelt så mange seere som NRK på samme tidspunkt.

Wiberg er er enig med Dahl, om at «Idol» fortsatt står sterkt, tross nedgangen i seere.

- 560.000 seere er fortsatt bra, og de seertallene vil nok holde seg utover i programmet. «Idol» har en kommersielt bedre målgruppe, mens «The Hit» tiltrekker seg typiske NRK-seere, som gjerne er litt eldre.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, sier til VG at seertallene til «The Hit» er bra, og at de håper på økning etter hvert.

- «The Hit» er et helt nytt program, og at det da har en halv million seere i samme sendetid som et så sterkt format som «Idol» er bra. Nå får vi se hvordan det utvikler seg. Ofte er det slik at seertallene er høye på premierer, og så går det nedover. Men «Stjernekamp» økte bare seertallene gjennom programmene. Så det gjenstår å se om det samme skjer her, sier han.

Over 700.000 seere valgte også å følge sesongens første episode av «Senkveld med Thomas og Harald», hvor Lene Marlin, Truls Svendsen og Hans Wilhelm Steinfeld var gjester.

Søndagskrigen

Sturla Berg-Johansen er tilbake på skjermen i programmet «Jaget». Et program hvor både kjendiser og vanlige folk skal konkurrere om penger mot ulike quizmestere. Den første episoden av programmet ble sett av 329.000 seere søndag kveld. VG anmeldte første episode av programmet, trillet en femmer på terningen og mente at programmet var «god gammeldags, gameshow-moro».

493.000 seere så premieren av «Alt for Norge» forrige søndag, og de mistet ikke mange seere under gårsdagens episode. 455.000 fikk med seg den andre episoden av programmet.

– Dette er strålende tall for oss. Vi er veldig godt fornøyde med at vi beholder nesten alle seerne fra premiereepisoden til tross for økt konkurranse fra TV 2 og NRK, samt våre egne fotballsendinger på MAX, sier kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, Espen Skoland.

Også TV-ekspert Wiberg er imponert over tallene.

- Det er overraskende bra. Det er liten tvil om at det programmet slår godt an hos seerne. Det viser jo også at TV Norge fortsatt er å regne med blant kanalene som leverer gode seertall.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder