STARTET GODT: Atle Pettersen startet godt med 722.000 seere da han debuterte som programleder for «Beat for beat» i mars. Men utover våren har han mistet mange seere og nå på fredag ble programmet hans sett av 586.000
STARTET GODT: Atle Pettersen startet godt med 722.000 seere da han debuterte som programleder for «Beat for beat» i mars. Men utover våren har han mistet mange seere og nå på fredag ble programmet hans sett av 586.000 Foto: Erik Dyrhaug NRK

«Beat for Beat» har mistet 100.000 seere med Atle Pettersen som programleder

...men det bekymrer ikke sjefen hans

TV

Etter at Atle Pettersen i år overtok «Beat for Beat» har programmet mistet nesten 100.000 seere mot vårsesongen 2015 med Ivar Dyrhaug som programleder.

Publisert: Oppdatert: 26.04.16 13:41

Men seertallsfallet plager ikke underholdningssjef i NRK, Charlo Halvorsen.

– Vårens seertall så langt for «Beat for beat» er trygt og godt innenfor, slår Halvorsen fast overfor VG.

Vårsesongen 2015 hadde «Beat for Beat» i snitt 741.000 seere. På høsten i fjor, Ivar Dyrhaugs siste sesong som programleder, lå snitt-tallet på 720.000 seere.

Med Atle Pettersen som ny programleder har 643.000 seere i gjennomsnitt fått med seg programmet hver fredag – altså nesten 100.000 færre enn våren for ett år siden.

Mange faktorer

Pettersen debuterte med 722.000 seere i midten av mars i år, men siden har seertallene dalt. Sist fredag var det 586.000 som fulgte programmet, mens det laveste tallet hittil i sesongen har vært 571.000.

Les også: 722.000 så Atle Pettersens «Beat for Beat»-debut

– På denne tiden av året er det mange faktorer som spiller inn. Sen sendestart og ikke minst har det mye å si hva slags konkurranse «Beat for Beat» har – og nå går programmet midt imot «Idol» på TV 2 og klarer seg veldig bra, sier Charlo Halvorsen.

Også «Idol» har imidlertid slitt med å få gode seertall denne høsten. Tidligere denne måneden skrev Dagbladet at programmet hadde 506.000 seere i gjennomsnitt, lavere enn tidligere år.

Vil lage mer

Selv om Halvorsen ikke kan love at det blir en ny runde til høsten, er han helt klar på at vi får se mer av Atle Pettersen som «Beat for beat»-programleder.

– Vi har ikke alle planene for høsten klare enda, men det blir i hvert fall «Beat for Beat» neste år, sier Charlo Halvorsen.

Husker du? Atle har tatovert halve kroppen

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen synes heller ikke at det er noe alarmerende ved seertallene til «Beat for beat».

– Seertallene for NRK som helhet har vært noe lavere i år enn i fjor og det gjenspeiler seg i flere programmer. «Nytt på Nytt» har for eksempel vært på 2014-nivå denne sesongen, sier Tolonen til VG.

Da Ivar Dyrhaug ga seg som programleder ved juletider i fjor, hadde han ledet over 300 «Beat for beat»-programmer siden 1999.

– 17 år er grunn god nok – og en eller annen gang så må ting ta slutt, sa Ivar Dyrhaug til VG.

Les også: Ivar Dyrhaug ble hyllet på sin siste «Beat for beat»-innspilling

Selv ga Dyrhaug uttrykk for at han mest glad for at «Beat for Beat» har blitt et utstillingsvindu for flere ukjente artister.

– Mange ukjente mennesker har fått et løft videre i karrieren. Verden består jo av så mye mer enn de uhyre få som blir stjerner, sa han.

Dette er forrige ukes mest sette TV-programmer:

1. Tidsbonanza (NRK1) – 773.000

2. Lindmo (NRK1) – 628.000

3. Norge rundt (NRK1) – 622.000

4. Beat for beat (NRK1) – 586.000

5. Vera (NRK1) – 545.000

6. Brennpunkt (NRK1) – 522.000

7. Adresse Stockholm (NRK1) – 516.000

7. Neste sommer (TVN) -516.000

9. Idol (TV 2) – 505.000

10. Solgt (NRK1) – 500.000

11. Norges tøffeste (NRK1) – 498.000

12. Hva feiler det deg? (NRK1) – 493.000

13. Senkveld med Thomas og Harald (TV 2) – 474.000

14. Høydepunkter fra komiprisen (NRK1) – 444.000

15. 71 grader nord – kjendis 2016 (TVN) – 437.000

16. Overleverne (NRK1) – 436.000

17. Debatten (NRK1) – 432.000

18. Sportsrevyen (NRK1) – 422.000

19. Sportsnyhetene TV 2 – torsdag (TV 2) – 422.000

20. Severin (NRK1) – 409.000