HISTORISK DRAMA: «Kampen om tungtvannet» er en av flere NRK-serier som opplever stor suksess. Foto: ,Filmkameratene AS/Robert Holand

Slik har NRK lokket seerne tilbake

I fjor slet statskanalen med få seere. Nå danker NRK ut TV 2.

Andrew Mukuria
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Fjoråret ble tungt for NRK, og seerne flyktet over til de kommersielle kanalene.

Nå ser det ut til at vinden har snudd. Forrige ukes seertall viser at av de 20 mest sette programmene, var hele 18 NRK1-programmer. Kun to var fra TV 2.

- NRK har særlig lykkes med to konsepter, sier tv-sjef Glenn Engebretsen i mediebyrået MEC, som peker på «Kampen om Tungvannet» og «Anno».

Under et møte i Kringkastingsrådet i desember i fjor, fortalte NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen at det er flere grunner til seernedgangen i fjor - og nevnte Netflix, «Farmen» på TV 2 og labre seertall på egenproduksjoner som «Kampen for tilværelsen».

Overfor VG bekrefter han at fjoråret var tungt, sammenlignet med suksessen de nå opplever.

– Det har vært knallhard konkurranse og det er klart vi ikke har vært fornøyde, sier Eriksen før han legger til:

KRINGKASTINGSSJEF: Thor Gjermund Eriksen overtok sjefsstolen i NRK i 2013 etter Hans Tore Bjerkaas. Foto:Lise Åserud,NTB scanpix

– Det at man har lykkes før i denne bransjen er ingen garanti for at man vil lykkes igjen.

Medievanen har også endret seg dramatisk de siste årene.

– Før holdt det at vi viste noe på TV så traff det bredt. Nå må vi også treffe på alle plattformer. Mye av barneinnholdet vi nå sender blir i stor grad sett på iPad-er.

TV 2 på sin side opplevde eventyrlig suksess i fjor, spesielt med «Farmen». Den tiende utgaven av programmet var det mest sette gjennom historien. Syv av episodene hadde over en million seere. Kanalen leverte også svært gode tall grunnet OL i Sotsji. Det var første gang siden 1960 at de olympiske lekene ikke ble sendt på statskanalen.

Seerne returnerer

Kringkastingssjefen kan nå se at NRK opplever oppgang i antall seere. De fem første episodene av den historiske dramaserien «Kampen om tungtvannet» har i gjennomsnitt blitt sett av 1,2 millioner nordmenn, noe som gjør den til en av de mest sette seriene dette årtusenet.

Nesten 900 000 så åpningsepisoden av statskanalens nysatsing «Anno», og i tillegg har årets utgave av «Hvem tror du at du er?», og den klassiske Gullrekka bidratt til høy markedsandel.

– Det er viktig at vi fortsetter med nyutvikling. Vi skal fortsatt ha de beste ideene og samarbeide med gode produksjonsmiljøer internt og eksternt, mener Eriksen.

POPULÆRT:Jon Almaas fra «Hvem tror du at du er?». Foto: NRK,

– NRK startet tidlig, allerede den 1.januar og seriene de viser gjør at få faller av, sier TV-sjef Morten Wiberg i Carat.

– Det blir spennende å se hva skjer når «Anno» og «Kampen om tungtvannet» snart blir ferdig. Det kommer en tid etter vinterferie og ski-VM, sier Wiberg.

TV 2-direktør Trond Kvernstrøm oppfatter ikke suksessen til NRK som økt konkurranse.

– NRK har alltid kjørt med fullt skjema i starten av året - en periode som ikke er vår primærsesong. Vi starter moderat i januar, som vi har gjort det i alle år.

Konkurranse tjener imidlertid både statskanalen og de kommersielle kanalene godt av, mener NRK-sjefen.

– Det er viktig at vi tar konkurransen på alvor. Norsk publikum tjener på det, mener Eriksen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder