BRUDD: Telia og TV 2 har ikke klart å bli enige. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telia

Telia-eide Get og TV 2 har ikke klart å komme til enighet om ny avtale. Dermed mistet nesten en halv million nordmenn TV 2s kanaler.

  • Oline Birgitte Nave

Det melder partene overfor VG ved midnatt.

– Telia har gitt tre tilbud som alle ligger under det de betaler i dag. Det er ikke slik at Gets pakke blir billigere, og det er tydelig at de aldri har vært interessert i å bli enige, sier Sarah Willand, kommunikasjonsdirektør i TV 2 til VG.

I mars ble det brudd i forhandlinger mellom Telia og Discovery. Få dager senere kom partene til enighet.

– Kan det skje med forhandlingene mellom Telia og TV 2 også?

– Det er fortsatt stor avstand mellom partene. Måten de har opptrådt i disse forhandlingene vitner om alt annet enn lyst til å komme til enighet. Telia kan ikke forvente å betale mye mindre for et innhold som koster mer å lage. Og i tillegg betale under det markedet ellers betaler, sier Willand.

Ifølge Willand fikk TV 2 det siste tilbudet fra Telia klokken 23.40, tyve minutter før fristen.

– Vi sendte mail om at vi var klare til å møte dem klokken 00.30. Men de ventet ikke på svar fra oss før de stengte kanalene.

SVARTE SKJERMER: Dette var meldingen på tv-skjermene til 480.000 Get-kunder som mistet TV2s kanaler. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Føler TV 2 har trenert prosessen

Telia er uenige i TV 2s beskrivelser av situasjonen.

– Vi opplever at TV 2 har trenert hele prosessen mens vi har forsøkt å drive det fremover for å finne en løsning, sier kommunikasjonsdirektør i Telia, Henning Lunde til VG.

Han sier at Telia har beveget seg nærmere TV 2s ønsker i løpet av prosessen, men at de måtte stenge kanalene da det fremdeles ikke var noe enighet ved midnatt.

– Vi hørte fra TV 2 først klokken ni i kveld. Da snudde vi oss raskt om og ga et fjerde tilbud like før midnatt. Utfordringen er at vi ikke har lov til å sende TV 2s kanaler, da vi ikke lenger har rettighetene.

Lunde sier at han fremdeles håper at partene kan komme til enighet.

– Vår dør står åpen. Vi håper å kunne sette oss raskt ned og finne en løsning. Vi er veldig lei oss og beklager til våre kunder, sier han.

Tøffe forhandlinger

Tidligere har partene fortalt om stor avstand i forhandlingene.

– Det er lite tid igjen, enorm avstand, og det ser vanskelig ut, sa Sarah Willand til VG om de pågående forhandlingene tidligere i kveld.

Ifølge TV 2 ligger prisforslaget de har kommet med på samme nivå som de andre distributørene de har avtale med.

– Telia kommer til bordet og forventer å betale mindre penger for mer innhold. Det Telia gjør er det samme som at en arbeidsgiver skulle kommet til et lønnsoppgjør og bedt alle om å gå ned i lønn. Det tror jeg alle forstår at vi ikke kan akseptere. Vi krever likelønn, sier Willand.

– Det er omvendt, svarer kommunikasjonsdirektør i Telia, Henning Lunde i en SMS til VG.

– Vi har allerede gitt TV 2 en kraftig prisøkning i år, men nå krever de veldig, veldig mye mer på toppen av dette for stadig mindre innhold. Det blir som om man etter å ha fått en kraftig lønnsøkning rett etterpå ber om en mye større lønnsøkning på toppen, sier Lunde.

Han sier at Telia ikke har fått dokumentasjon på prisnivået til andre distributører.

PRØVER Å BLI ENIGE: Telia, som eier Get, mener at TV 2s prisforslag er langt høyre enn de kan godta. Foto: Terje Bendiksby

Stor uenighet

– Status nå er at vi sendte over et nytt tilbud til TV 2 i går ettermiddag. Våre forhandlingsfolk har sittet på kontoret i hele dag med åpen dør, og de er klare for å diskutere videre med TV 2 når som helst, sa Lunde i underkant av tre timer før fristen.

TV 2 mener derimot at Telia ikke virker interessert i tilbudene de har kommet med.

– Vi har hatt mye dialog den siste tiden og har prøvd å komme frem til enighet. Men uansett hva vi kommer med virker det som Telia lite interessert i å komme til enighet, svarer Willand.

Mener at de ikke kan gi bort innhold

– Det er veldig synd at det skal gå utover en uskyldig tredjepart. Men vi kan ikke gi bort innholdet vårt, det tror vi også at Get-kundene har forståelse for. Journalistikk koster. Norske programmer og fotballrettigheter koster, og i en tid hvor mediene er under stort press i den ekstraordinære corona-situasjonen, mener vi at Telia utnytter situasjonen på en opportunistisk måte, sier Willand.

Useriøst, svarer Lunde.

– Det blir bare useriøst. Den nåværende avtalen som går ut ved midnatt ble signert for flere år siden. Det er jo TV 2 som ber om at våre kunder skal betale flere hundre kroner ekstra i året på toppen av den kraftige prisøkningen vi har gitt de.

Les også

  1. Nesten en halv million nordmenn kan miste TV 2s kanaler

    Avtalen mellom TV 2 og Telia-eide Get utløper 31. mai. Dersom forhandlingene ikke kommer i mål innen det, vil mange…
  2. «Kompani Lauritzen»-finalen sett av nesten én million: TV 2 lover ny sesong

    Totalt har 994.000 seere så langt sett Vinni (44) vinne «Kompani Lauritzen». Og seerne har mer i vente.
  3. Slik blir Premier League-sommeren på TV 2: Viser samtlige 92 kamper

    Når Premier League starter opp igjen, skal TV 2 sende alle de 92 kampene som gjenstår av 2019/20-sesongen.

Mer om

  1. TV
  2. Telia
  3. Get
  4. TV 2
  5. Forhandling

Flere artikler

  1. TV 2-direktør om Telia-forhandlingene: – Dette kan ta lang tid

  2. Nesten en halv million nordmenn kan miste TV 2s kanaler

  3. Nytt brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telia

  4. Kommunikasjonsdirektør: Aldri opplevd maken i TV 2s historie

  5. Telia beskylder TV 2 for «falsk pressemelding»

Fra andre aviser

  1. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder

    Aftenposten
  2. Nær en halv million nordmenn kan miste tilgang til TV 2s kanaler

    Aftenposten
  3. Telia beskylder TV 2 for «falsk pressemelding»

    Bergens Tidende
  4. TV 2-direktør tror Get-forhandlingene kan ta lang tid

    Fædrelandsvennen
  5. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder fra midnatt

    Bergens Tidende
  6. Ingen enighet mellom TV 2 og Get – 480.000 kunder mistet TV 2-kanaler fra midnatt

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder