Ny nedtur for TV 2 og «Skal vi danse»

TV-ekspert: Svakere tall enn hva de bør være

TV 2 hadde en dårlig start på høstsesongen: Mest sett av kanalens underholdningsprogrammer ble  «Skal vi danse» med 406.000 seere.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Til tross for at TV 2 hadde tatt grep og flyttet nyhetssendingene til senere på kvelden, ble «Skal vi danse» slått ned i støvlene av «Stjernekamp», med 406.000 seere hos TV 2 mot 588.000 seere hos NRK.

Til sammenligning, i premierehelgen i fjor høst slo «Stjernekamp» «Skal vi danse» med kun 3000 seere. De to store lørdagssastingene endte da opp med henholdsvis 597.000 seere og 594.000 seere.

– Vi hadde selvsagt håpet på høyere tall for «Skal vi danse», men tror at den energien som var i programmet på lørdag gjør at flere og flere ser på utover høsten. Også for «Skal vi danse» øker seertallene jevnt gjennom hele sendingen, og på det meste fulgte 515.000 seere premieren, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2.

Les også: Slik gikk det i fjor

Nakken håper justeringene vil gi effekt i ukene som kommer.

For det er mye som ikke helt gikk TV 2s vei denne helgen.

Den direkteoverførte Amandapris-utdelingen fredag ble sett av 322.000 seere, mens sesongpremieren på «Nytt på Nytt» hos konkurrenten oppnådde 835.000 seere - ukens mest sette program.

TV 2s andre store fredagssasting forrige uke var «The Stream» som ble sett av 375.000 seere.

Tallet er langt lavere enn for eksempel «Idol» hadde tidligere i år, men Nakken håper også disse tallene vil heve seg.

– Programmet startet godt i den viktige kommersielle aldersgruppen 20-49 år med en andel på 31,7 prosent, og vi har stor tro på at dette vil øke i ukene som kommer, sier Jarle Nakken.

Kanalens øvrige premierer i helgen, «Rett fra hjertet» - og «Gylne tider» på søndag oppnådde henholdsvis 293.000 og 365.000 seere.

Også her trekker Nakken frem at de når flere unge seere enn de andre.

– Selv om vi gjerne skulle sett at totaltallene var noe høyere. Seerne har en kanonsesong i vente av «Gylne Tider», som bare blir bedre og bedre utover. TV 2 er også største kanal på søndag i den kommersielle målgruppen 20-49 år. Det er en posisjon vi selvsagt har som mål å holde, kommenterer Jarle Nakken.

Morten Wiberg TV- og radiosjef i Carat vil ikke karakterisere helgens seertall som katastrofetall for TV 2.

– Det er litt tidlig i sesongen, men isolert sett er seer tallene svakere enn hva de bør være. Det som også er interessant er å se hvilke seere som faller fra og hvem som blir igjen, sier Morten Wiberg.

Tidenes nedtur

Allerede mandag i forrige uke gikk TV 2 på sin første smell denne høsten da kanalen opplevde tidenes nedtur for «Jakten på kjærligheten» som bare klarte å lokke til seg 356.000 seere på årets sesongpremiere. Dermed har «Jakten på kjærligheten» halvert antallet seere i løpet av seks år.

Noe bedre gikk det senere på kvelden for «Åsted Norge» som i første program av andre sesong kvitterte ut 523.000 seere.

Les også: Tidenes nedtur for «Jakten på kjærligheten»

Premieresendingene utover i uken tok heller ikke av for TV 2.

– Vi merker en fallende tendens og det virker som disse tallene ligger hakket lavere enn tidligere, sa Morten Wiberg til VG i forrige uke.

Særlig syntes han at humorsatsingen «Live på direkten» torsdag kveld klokken 21.40 ikke innfridde forventningene med sine 253.000 seere.

– Under 300.000 i denne sendetiden er for dårlig. Seertallene bør i hvert fall ligge 100.000 høyere, sier Wiberg.

Bakgrunn: Krise i TV 2 – millionkutt – seerflukt – intern strid – sluttpakker

Men TV 2 står som VG skrev lørdag overfor betydelige utfordringer: Kutt i hundremillionersklassen, fallende seertall, reklamesvikt og intern uro. TV 2 står overfor en skjebnehøst med uforglemmelige øyeblikk – i negativ forstand.

– Jeg tror det blir blodig og fryktelig tøft – mye styggere og smertefullt enn vi har gått rundt og trodd. De som er i andre enden av livet enn meg, med nytt hus, nygifte og unger i barnehage og skole som tror at her skal de bo de neste tredve årene; de får et helvete, det er dem dette er helt jævlig for, sa TV 2-profil Davy Wathne til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder