NYTER NORSK NATUR - PÅ TV: Slike bilder har holdt nordmenn klistret til TV-skjermene. Foto: NRK Beta.

NYTER NORSK NATUR - PÅ TV: Slike bilder har holdt nordmenn klistret til TV-skjermene. Foto: NRK Beta.

TV-ekspert: - Uvurderlig reklame for Hurtigruten

(VG Nett) Hurtigruten minutt for minutt på NRK har tidoblet trafikken på cruiseselskapets hjemmesider.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Mens nordmenn benker seg foran de 134 timene med sammenhengende Hurtigruten-TV på statskanalen, kan selskapet gni seg i hendene.

SEND OSS DINE BILDER FRA HURTIGRUTEN-FESTEN

- Verdien er helt uvurderlig, men å verdsette det kommersielt er nesten umulig, sier TV-ekspert Thomas Høiby i Mindshare til VG Nett.

Dersom man hadde sammenliknet med prisen for 30 sekunders reklamesnutter på TV, ville verdien vært på mange hundre millioner kroner. Høiby er imidlertid klar på at det blir en rar sammenlikning.

- Hvert eneste minutt er ikke så mye verdt som den kommersielle verdien. Det er veldig vanskelig å anslå hvor mye det er verdt, men det skal ikke mye til før du havner opp i mange millioner, sier han.

TV-EKSPERT: Thomas Høiby. Foto: Privat.

Kommersielt

NRK 2 sender altså Hurtigruten minutt for minutt, på samme måte som de gjorde med Bergensbanen. Høiby forteller at en av forskjellene er at NSB er statseid, mens Hurtigruten er et kommersielt drevet aksjeselskap.

Tallene for antall seere i helgen og fredag kommer ikke før mandag, men torsdag var 1,3 millioner nordmenn innom programmet på NRK 2 i løpet av dagen. I tillegg flommer sosiale medier som Twitter og Facebook over med innlegg og meldinger om programmet.

Les også: Stolt Stoltenberg om Hurtigruten: - 17. maistemning

Hurtigruten bekrefter at de allerede merker pågangen, selv om de ikke har noen statistikk på antall nye bestillinger.

- Våre nettsider har vanvittig trafikk i forhold til det som er vanlig, og i går var vi over kapasiteten. Normalt har vi 150.000 besøkende på en måned. I går hadde vi 50.000 på én dag, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

Saken fortsetter under bildet ...

SITTER KLISTRET: Statsminister Jens Stoltenberg er en av de som har sett på Hurtigruten. Foto: Privat.

Over all forventning

Han forteller at responsen er over all forventning, men kan foreløpig ikke si noe særlig om hvor mye programmet kan være verdt for selskapet.

- Vi har ikke regnet på det, blant annet fordi det var umulig å vite seertallet i forkant. Men det er nok mange som vil regne på det i ettertid. Vi har prøvd å støtte NRK for at de skal kunne lage det best mulig, og det er NRK som styrer det hele, sier Norum.

- Men du ser at dette gir en reklameeffekt for dere?

- Ja, visst. Det er klart vi ser det. Og det er morsomt at så mange skal få dele den fantastiske kysten vi har.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Ragnar Nordum. Foto: Hurtigruten.

- Ikke problematisk

Høiby mener det ikke er problematisk at NRK gir en kommersiell aktør så mye sendetid.

- Jeg ser ikke problemet med det. Jeg ser Hurtigruta som en del av Norges kultur.

- Blir reklameverdien større siden sendingen ikke har noe reklamepreg?

- Ja, det er sånn, men samtidig har man ikke noe budskap man sitter igjen med heller, og det veier litt imot igjen. Men det er klart de får vist det uvurderlige med selve turen, opplevelsen og den flotte naturen, som er det de selger seg på, sier han.

- Reklame for Norge

NRKs programsjef Rune Møklebust er på M/S Nord-Norge, og han er storfornøyd med responsen når VG Nett ringer.

- Det er helt overveldende. Jeg tror ikke vi som er om bord klarer å ta innover oss hva vi har stelt i stand, sier han.

- Hvilke tanker gjør du deg om reklameeffekten dette gir for et kommersielt selskap som Hurtigruten?

- Jeg ser at noen har uttalt seg om reklameeffekten. For oss handler dette om en reise som alle nordmenn har et forhold til. Hurtigruten har eksistert siden 1893, og er en hybrid mellom transportoppdrag som staten kjøper og kommersiell drift. Transporten av folk og varer gjør at nordmenn har et helt spesielt forhold til den turen, og det er det som er vår greie, sier han.

- Men du ser at det gir Hurtigruten en god reklameeffekt?

- Det er vel så mye en reklameeffekt for kysten, og en reklameeffekt for Norge, sier han.

Les flere saker på vg.no/rampelys .

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder