KONFLIKT MED TELIA: TV 2 og distributøren Telia har ikke lykkes å finne en enighet om en ny avtale. Derfor får alle Get-kunder svart skjerm når de ser på TV 2. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

TV 2-direktør om Telia-forhandlingene: – Dette kan ta lang tid

Mens Telia mener det er bevegelser i de betente forhandlingene med TV 2, ruster allmennkringkasteren seg for en langvarig dragkamp.

  • Jens Friberg

– Vi opplever at Telia har vært opportunistiske i denne forhandlingen, ettersom viktige hendelser som fotball-EM og Tour de France ble utsatt. Vi er fortsatt veldig langt fra hverandre, og jeg tror dette kan ta lang tid, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, til VG.

Det er nå tre kvart døgn siden forhandlingene mellom kanalen og distributøren Get, eid av Telia, gikk fullstendig i stå på slutten av pinsehelgen. Dermed har ingen av de 480 000 Get-kundene tilgang på TV 2s kanaler.

Og skal vi tro Willand i TV 2, kan det bli mer enn en kortvarig situasjon.

– Ingenting av dette har vi opplevd før, vi har aldri vært «av» med hovedkanalen før. De forlanger å betale lavere pris, og få mer innhold. Det siste året har Telia bevist at dette er en bevisst strategi for deres del, å legge opp til konflikter, sier Willand, og viser til blant annet distributørens forhandlingssammenbrudd med TV Norge tidligere i år.

STÅLSETTER SEG: Organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 er forberedt på en langvarig forhandling med Telia. Foto: Breistein, Emil Weatherhead / NTB scanpix

Stridens kjerne

Bransjeavisen Kampanje hevder at det skiller så mye som 200 millioner kroner mellom partene, uten at de ønsker å bekrefte dette overfor VG. Willand ønsker heller ikke gå inn på hvor mye kanalen taper på ikke å være synlig hos Gets én million seere.

Stridens kjerne ligger i at TV 2 mener Telia bør være med på «spleiselaget» om å produsere norsk innhold, mens Telia på sin side hevder at TV 2 allerede har doblet inntektene fra distributører de siste fire årene og har håvet mer inn allerede i år.

Telia mener at TV 2 ikke kan be om nok en lønnsøkning så kort etter den forrige - TV 2 har analogien om at Telia vil at «postmannen skal stikke av med alle pengene».

Konspiratorisk

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia opplyser at det har vært «bevegelser» i forhandlingene, og at de nå venter på et svar fra TV 2 på deres seneste tilbud - som formelt ble bekreftet litt over halv ett natt til mandag.

– Det har vært litt bevegelser, og begge parter har vist at man kan bevege seg litt nærmere hverandre. Begge parter trenger å omstille seg litt etter bruddet. Hvis vi hadde akseptert TV 2s tilbud, ville det betydd en ekstrem prisøkning. Det kan vi ikke sitte å se på, sier Lunde.

Fra hans perspektiv har Telia vært konstruktive i dialogen med TV 2, og hevder at ingen er tjent med at de ikke finner en løsning på konflikten. Han er imidlertid ikke med på at de har vært opportunister i forhandlingene.

– Det blir veldig konspiratorisk å hevde det. Den avtalen som gikk ut ved midnatt søndag ble underskrevet for flere år siden, og du skulle ha vært en god spåmann for å forutse at verden skulle se ut som den gjør nå for fire år siden, sier Lunde, og legger til at «brudd er det siste vi ønsket oss».

Mer om

  1. Telia
  2. Get

Flere artikler

  1. TV 2 spår langvarig konflikt med Telia: – Vi har gitt opp å finne en midlertidig løsning

  2. Brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telia

  3. Ingen løsning på konflikten mellom Telia og TV 2

  4. Forhandlingsekspert om TV 2-konflikten: – Uverdig

  5. Kommunikasjonsdirektør: Aldri opplevd maken i TV 2s historie

Fra andre aviser

  1. TV 2-direktør tror Get-forhandlingene kan ta lang tid

    Fædrelandsvennen
  2. TV 2 innstilt på langvarig konflikt med Telia/Get

    Bergens Tidende
  3. Fremdeles ingen enighet mellom TV 2 og Get – 480.000 kunder kan miste TV 2-kanaler fra midnatt

    Fædrelandsvennen
  4. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder fra midnatt

    Bergens Tidende
  5. TV 2 i svart for 480.000 Get-kunder fra midnatt

    Aftenposten
  6. TV 2 innstilt på langvarig konflikt med Telia/Get

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder