DANSELØVE: Artist Agnete Johnsen var med i «Stjernekamp» i forrige sesong. Nå er hun aktuell på parketten i «Skal vi danse». Foto:THOMAS REISÆTER/TV 2,

Stjernesmell for «Skal vi danse»

TV 2-programmet mistet over 100.000 seere

«Skal vi danse» vant TV-kvelden sist lørdag, men NRKs «Stjernekamp» slo tilbake denne helgen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

TV 2 fikk nærmest herje alene på TV-skjermen sist helg.

Med totalt 643.000 seere var det «Skal vi danse» som ble forrige ukes store TV-vinner.

Men det var før NRK dro i gang sin store høstsatsing «Stjernekamp», som hadde sesongpremiere lørdag.

Programmet landet på 615.000 seere, mens 540.000 ville se «Skal vi danse» - en nedgang på 103.000 fra forrige uke.

- Det er moro å se at årets første episode ligger over de andre sesongene rent seertallsmessig. Det er lovende for fortsettelsen, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til VG.

TV-VINNER: Jørn Hoel fremførte Beatles-låten Oh! Darling under lørdagens «Stjernekamp». VGs anmelder trillet terningkast fire. Foto:MATTIS SANDBLAD,

TV 2 er ikke overrasket over at «Stjernekamp» ser ut til å ta seere fra «Skal vi danse».

- Det er naturlig at seerne er nysgjerrige på «Stjernekamp»-premieren. Vi har fortsatt stor tro på «Skal vi danse» sin jubileumssesong og det blir spennende å følge utviklingen i ukene som kommer, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Jan Petter Dahl, til VG.

Det var «Tramteater»-stjernen Kine Hellebust som røk ut av konkurransen lørdag.

Morten Wiberg i Carat er ikke overrasket over fallet i antall seere fra «Skal vi danse».

- Det er klart at konkurransen fra NRK vil påvirke seertallene til TV2. At «Skal vi danse» fortsatt leverer over 500.000 regner jeg med at de er sånn passe fornøyd med, sier han.

- Er det noen andre tendenser som er påfallende etter denne helgen?

- Det mest positive denne helgen, kommersielt, var søndagen på TVNorge. «Klovn til kaffen» leverte knalltall og viser nok en gang at TVNorge er å regne med blant de store kanalene. I tillegg har de en veldig riktig aldersprofil på programmene, der hovedtyngden ligger mellom 30-50 år, sier Wiberg.

Også denne uken var det flere som ville se «Idol» enn «The Hit».

- «Idol» holder stand og vi er selvsagt godt fornøyde med at antallet unge seere øker fra sist uke, sier Dahl.

Tallene viser at TV 2s gamle suksess ble sett av 603.000. Det bekrefter tendensen fra forrige uke. 521.000 ville se «The Hit», hvor Nadia Hasnaoui steppet inn som programleder for en syk Marte Stokstad.

«Idol» mistet 100.000 seere forrige uke, og endte med 560.000 seere, men var likevel mer sett enn NRKs nyvinning «The Hit» som endte på 510.000 forrige uke.

TVNorges nye humorsatsing «Klovn til kaffen» landet på 504.000 seere, og ble dermed søndagens seervinner.

- Dette er et superlag vi er veldig stolte av å vise på TVNorge, og vi er glade for at vi fikk med oss så mange seere, sier programdirektør i SBS Discovery, Eivind Landsverk i en pressemelding.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder