SEIERHERREN: Like før Alexander Rybak gikk av med seieren i MGP stemte det norske folk for en drøye million kroner. Stemmene var forgjeves, men nå slipper de å betale. Foto: SCANPIX

Din Grand Prix-stemme blir gratis

- Teleselskapene tar regningen

(VG Nett) Telenor og Netcom vil ikke belaste telefonkundene sine for stemmene som aldri ble talt med i Melodi Grand Prix.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Norge stemte forgjeves under forrige lørdags finale i MGP i Moskva, stemmene ble ikke tatt med i beregningen da poengene ble utdelt. Telenor mottok 109.929 stemmer via SMS, og 114.002 stemmer via telefoni. 50.000 stemte via Netcom. Nå tar de regningen selv.

- Vi mener det blir helt feil at våre kunder skal betale for en tjeneste de ikke fikk, og at de skal være trygge på at når de blir belastet, så får de det de har betalt for, sier informasjonssjef Elisabeth Evjen i Telenor til VG Nett.

LES OGSÅ:Mener Telenor må rydde opp i stemmekaos

Hver stemme koster fem kroner. Til sammen ble det altså brukt mer enn 1,1 millioner kroner. Disse pengene vil ikke bli belastet Telenorkundene.

HVA SYNES DU OM STEMMETABBEN?Del din mening her!

- Vi skal nå gå gjennom listene for å sørge for at ingen blir belastet for sin stemme. Enten blir summen slettet fra fakturaen, eller så blir fem kroner kreditert på neste faktura, opplyser informasjonssjefen.

I tillegg til stemmene via Telenor, ble 50.000 stemmer registrert via Norges andre mobilnett, Netcom.

SE HØYDEPUNKTENE FRA RYBAKS MOSKVA-EVENTYR HER!

- Vi vil selvsagt heller ikke belaste våre kunder for dette. De som stemte via Netcom må ikke betale for det, fastslår kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom overfor VG Nett.

Teknisk feil

Som følge av tekniske problemer ble bare stemmene fra den norske fagjuryen tatt med i tellingen.

Fredag la Eurovision skylden på en teknisk feil hos teleoperatøren Telenor. Telenor på sin side stiller seg helt uforstående til anklagene og sier til VG Nett at de har fått bekreftelse fra den tyske teleoperatøren Digame på at stemmene ble mottatt.

NRK: - God idé

- Det synes jeg er en veldig god ide, sier informasjonsdirektør Sigurd Sandvin i NRK når han får beskjed om at Telenor nå gir brukerne pengene tilbake etter telefonfadesen under Melodi Grand Prix.

LES OGSÅ:Forbrukerrådet reagerer

Ifølge informasjonssjef Elisabeth Evje får Telenor kun 90 øre av de fem kronene tjenesten koster. Resten mener hun går til Digame og NRK.

Hvor stor andel får NRK av inntektene fra stemmene?

- Vi har ikke sett en krone av dette og ville ikke ha sett det, bortsett fra en avregning før jul, men vi har ellers ingenting med avstemningen å gjøre. Dette er et rent anliggende for European Broadcasting Union, underleveverandører og telefonselskapene i hvert enkelt land.

Telenor beroliger imidlertid kundene med at de tar ansvar for hele femmer'n, og kundene blir ikke belastet en krone. Sigurd Sandvin sier han er glad for at det norske teleselskapet tar ansvar.

Saken fortsetter under bildet!

FIKK INGEN NORSKE PUBLIKUMSSTEMMER: Svenske Malena Ernman fikk heller ikke registrert noen norske publikumsstemmer på grunn av en teknisk feil. Foto: EPA


- Feil kan oppstå

- Vi har svart det samme hele tiden, jeg er glad for at det nå er løst. Så får de som har med dette gjøre opp seg i mellom, jeg er bare glad for at Telenor tar ansvar.

- Har denne saken skadet NRKs omdømme?

- Jeg håper ikke det, all den tid NRK ikke har hatt noe med dette å gjøre. Vi er veldig opptatt av at vi finner nøyaktig årsak til at dette har skjedd. NRK arrangerer MPG neste år, vi må bli sikre på å eliminere denne typen feil i fremtiden, det må vi være trygge på. Vi er avhengig av den tilliten som kreves for at folk kan tørre å stemme. Men feil kan oppstå.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder