Fikk sparken

TVNorge-sjef måtte gå uten varsel

Samme dag som årets TV-suksess «Big Brother» har finale på TVNorge, stemmes kanalens direktør Pål Trælvik rett ut i mørket av sitt eget styre.

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

Det hjelper ikke Pål Trælvik. Sent i går kveld fikk TVNorges administrerende direktør beskjeden: Han får sparken i TVNorge. Flere personer nær Trælvik kan også være på tur ut av kanalen.

TVNorges økonomidirektør Morten Skotland Hansen er konstituert som ny leder.

Da VG snakket med Pål Trælvik sent i går kveld, sa han først at han ikke visste noe om hva som var på gang.

- Jeg skal på jobb i morgen tidlig. Jeg skal være med på «Big Brother»-avslutningen, sa Trælvik.

Det kommer ikke til å skje.

Taper

I kveld stemmes de fire siste «Big Brother»-deltagerne ut, og igjen sitter millionærvinneren i kanalens historiske TV-suksess.

I går kveld hadde styret i TVNorge sin egen avstemning, der Trælvik ble den definitive taperen. Avgjørelsen ble tatt på et møte direktøren ikke var invitert til: han må gå.

Selv fikk ikke Trælvik vite hva som var i gjære før klokken 22.30 i går kveld.

- Jeg har snakket med administrerende direktør i SBS (Markus Tellenbach, red. anm.), og han har begrunnet dette med at eierne og undertegnede har ulikt syn på hvordan TVNorges profil skal se ut fremover, sa Trælvik.

Da hadde han allerede hatt hagen full av journalister som lurte på hva som foregikk.

- Vi vokste 21 % i fjor og over 30 % i år. Jeg synes vi har fått det til, sa Trælvik til VG.

Etter det VG kjenner til, skal Trælvik ikke ha ønsket å tøye strikken like langt i kommersiell retning som det eierne ønsket.

- Ikke press

Da nyheten kom om at kanalen på ny vurderer utroskapskonseptet Temptation Island, fastholdt Trælvik at han sto inne for dette, og at han ikke var under press fra SBS. Fremdeles er TVNorge i tvil om de skal sende det kontroversielle programmet, men løsningen kan synes nærmere uten Trælvik i direktørstolen.

I et intervju med VG i februar sa Trælvik det slik: - Jeg regner med at de sparker sjefen først. Altså meg. Det er jo slik det fungerer . . .

Sitatet kom i en artikkel om TVNorges dundrende underskudd de siste tre årene, som har ligget på i overkant av 400 millioner.

På tross av «Big Brother»-suksessen har ikke Trælvik lykkes i å snu seertallene om i penger, noe som har falt eierne i TV 2 og SBS svært tungt for brystet.

Selv sier Trælvik at han mener kommunikasjonen med styret har vært god, og han fastholder at han ikke fikk signaler om misnøye da styret møttes sist den 16. mai.

- Har du på noe tidspunkt fått signaler fra styret om at de er misfornøyd med den jobben du gjør?

- Nei, det har jeg ikke, svarer Trælvik.

Ulit syn

Trælviks oppfatning av situasjonen stemmer ikke overens med det VG får vite av sentralt plasserte kilder.

Kommunikasjonen skal ikke ha vært den beste mellom SBS Broadcastings nye sjef, Markus Tellenbach, siden Tellebach tok over etter Howard Knight i februar.

SBS eier 50,7 % av TVNorge, mens TV 2 eier de resterende 49,3 %.

Heller ikke TV 2 har vært fornøyd med jobben Pål Trælvik har gjort.

TV 2s sjef, Kåre Valebrokk, har bekreftet at han ønsker å kvitte seg med sin andel av TVNorge, som har vært en tapsbombe for TV 2.

En garantiavtale som ble skrevet mellom TV 2 og TVNorge da TV 2 kjøpte seg inn i kanalen, har gitt TVNorge 365 millioner rett i kassa fra Valebrokk og Co.

Det skal ha irritert Kåre Valebrokk kraftig å se at seere går fra TV 2 til TVNorge, samtidig som kanalen hans må betale 49,3 prosent av det saftige underskuddet som TVNorge ikke har greid snu.

I går ble Pål Trælvik nedringt av journalister som stilte spørsmål om den bebudede avgangen. Det samme ble informasjonsdirektør Jens Petter Gjelseth, som var sjokkert over at det var media som skulle informere om hoderullingen i dag.

- Hvis det er tilfelle at mediene får dette bekreftet før oss, blir det en situasjon som er veldig vanskelig å takle fremover.

- Betyr det at du vil vurdere din stilling?

- Det betyr at jeg får noe å tenke på i ukene fremover, og det innebærer også at jeg må finne ut hva jeg skal gjøre, sier Gjelseth.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder