Ranet for seieren

Russisk GP-protest

TV

Russlands største TV-kanal har lagt inn protest og hevder at Norge blant flere land ga jentegruppa t.A.T.u for få poeng i årets Melodi Grand Prix.

Publisert:

Det var pussig å se hvordan to TV-kanaler koordinerte og utfylte hverandre på ett tema i går kveld - sannsynligvis uten at noen av dem visste om det.

Den russiske angivelig lesbiske gruppa havnet på tredje plass i årets konkurranse, bare tre fattige poeng bak vinnerlandet Tyrkia.

Nå hevder den russiske statskanalen ORT at t.A.T.u. ble ranet for seieren, og at den ikke har tillit til stemmegivningen i årets melodifestival.

De russiske TV-sjefene setter spørsmålstegn ved telefonavstemningen i alle de landene som ga tenåringspopgruppa tre poeng eller mindre.

Nå har ORT levert inn en offisiell klage til den europeiske kringkastingsunionen, EBU, som overvåker avstemningen i hele Europa.

Krever granskning

TV-selskapet mener Norge, Storbritannia, Nederland, Malta, Sverige og Irland ga det russiske bidraget uforholdsmessig lave poeng, og vil at Eurosong-ledelsen gransker telefonavstemningen.

- Jeg vet hvordan dette foregår i Norge, og vi ville ikke hatt noen muligheter til å manipulere et sånt resultat, så jeg tror ikke dette er så utbredt, sier Jon Ola Sand til Musikknytt i NRK P1. Sand var prosjektleder for NRK under Melodi Grand Prix i Riga.

Særlig kritisk er ORT til Irlands stemmegivning. Selskapet som skulle telle telefonstemmegivingen i landet, greide ikke å telle stemmene fort nok, og i stedet ble en jury på åtte medlemmer satt inn som stemmegivere.

Denne juryen var opprinnelig satt sammen for å bedømme Grand Prix-deltagernes klær, ifølge nyhetsbyrået AP.

Irlands stemmegiving til årets russiske bidrag skiller seg helt klart ut fra de riktige telefonavstemningene, hevder den russiske fjernsynskanalen.

Irland ga ingen poeng til den russiske jentegruppa, som i 1999 ble startet av en tidligere barnepsykolog som ville skape en sexy og provoserende gruppe med tenåringsjenter som frontfigurer.

Nå bringer den store russiske fjernsynskanalen, som også er medlem av den europeiske kringkastingsunionen, EBU, politikk inn i årets Melodi Grand Prix-stemmegiving.

En myte

- Vi har sagt før at Melodi Grand Prix er en politisk konkurranse. De siste årene har den vært vunnet av land som planlegger å bli med i EU. Land som Latvia og Estland og nå Tyrkia, sier Igor Burenkov, informasjonsdirektør i ORT, til russiske medier.

Han påpeker at Russland i år tok sine megastjerner t.A.T.u til Melodi Grand Prix, jentegruppa som topper de europeiske hitlistene og som er enormt populære både i Asia og USA.

- Vi trodde at det skulle holde til en seier, sier Burenkov, som også var medlem av den russiske delegasjonen til Melodi Grand Prix i Riga.

Sverige avviser Russlands klage og hevder at det er en myte at det jukses i Melodi Grand Prix.

- Det er umulig å fuske. Vi kan spore hver eneste innringning, og det er umulig for oss å manipulere tallene, sier Sveriges Grand Prix stemmekontrollør, Hans Hernborn, til Expressen.

Sammen klarte i hvert fall TV2 og NRK1 å fortelle hele historien om ekteparet Olsen - og deres Haydom sykehus i Tanzania.

Det eneste jeg kunne ønsket meg, var at TV2s program hadde vært sendt først. På den måten ville vi fått hele bakgrunnen - og utgangspunktet for det voldsomme engasjementet som dette norskdrevne sykehuset midt ute i bushen i Tanzania har skapt på Sørlandet.

TV2 hadde gått til det sjeldne skritt å bruke en hel time på et program. Kanalen kastet ikke bort tiden. Det ble et helhetlig program om Ole Hallgrim Evjen Olsen og hans kone Kari - også kjent som dr. Olsen og mamma Kari - på Haydom, på Sørlandet og snart også over det ganske land om denne omtalebølgen fortsetter.

Både gjennom ekteparet selv, fire av deres seks barn, utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson og de mange andre teamet traff på Haydom, fikk vi vite mye om ekteparet og deres mangeårige kamp for befolkningen rundt Haydom. Man lyktes å få frem varmen og engasjementet.

Men man lyktes også å få frem noe mer. Sider som kanskje ikke er alltid like lett. På en verdig måte fortalte ekteparets barn om sin barndom - tanker og følelser rundt det å bli sendt på internatskoler som seksåringer.

Mens TV2s historie lå i Afrika, fortalte NRK1 historien om de mange på Sørlandet som har engasjert seg, noe som er svært viktig for sykehuset - og familien. Et engasjement som også setter innsatsen til dr. Olsen og mamma Kari i det perspektivet den fortjener.

Her kan du lese mer om