FØR OPPTAK: Slik så de ut før de kastet seg over 24 juleøl. Foran: Bård og Vegard Ylvisåker. Bak Ole Martin Alfsen, Magnus Devold og Calle Hellevang-Larsen Foto: TV Norge

Drakk 24 juleøl på én kveld: Fulle på TV – igjen

Det måtte bli en skikkelig fyllefest og attpåtil på TV: Test av 24 juleøl på én kveld til årets «Juleølkalender» for TV Norge. Ingen går upåvirket gjennom noe sånt.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Det gjorde heller ikke Bård og Vegard Ylvisåker, Calle Hellevang-Larsen, Magnus Devold og Ole Martin Alfsen.

– Dette viser en manglende respekt for julen - og ikke minst for alkoholens virkninger, sier medieekspert Gunnar Bodahl-Johansen i en kommentar til VG.

– Det er kanskje ikke det mest politisk korrekte som har vært vist på norsk TV, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks

Og tilføyer:
- At mange opplever rus og alkoholproblemer i familien, spesielt i julen, er en alvorlig utfordring. Her gjør mange organisasjoner en veldig viktig jobb med å belyse problemet. Men dette er et humorprogram. Det tar for seg de mer seriøse og selvhøytidelige sidene ved dagens øl- og juleølkultur. Det må det være rom for. Og hvis programmet illustrerer noe, er det vel nettopp de negative sidene ved konsum av store mengder alkohol.

– Vi vet at alkoholen medfører store problemer for mange mennesker og særlig i julen. Det er noen grenser man bør forstå at man ikke skal tråkke over. Det føler jeg gjelder i dette tilfellet, sier Bodahl-Johansen videre.

les også

«Ylvis» om TV-fylleslaget: – Det er mye jeg ikke husker

Skoland legger likevel ikke skjul på at det faglige fort havner i andre rekke etter hvert som kalenderlukene åpnes.

– Det er et morsomt eksperiment, men å drikke 24 juleøl på én kveld er ikke noe vi anbefaler folk å prøve hjemme, sier Skoland.

Tanken med juleølkalenderen var i utgangspunktet både enkel og relativt edruelig. Alle i panelet skulle teste en juleøl hver seg frem til jul. Det blir de færreste fulle av.

les også

Her harselerer Ylvis med Northugs fyllekjøring

– Problemet er at vi måtte drikke alle 24 på en kveld, ettersom det var vanskelig å finne tidspunkter for å samle hele testpanelet. Det ble en effektiv produksjon. Men det går jo ikke bra, sier Bård Ylvisåker.

Heller ikke Vegard Ylvisåker er overbegeistret for prosjektet.

les også

160 juleøl testet – dette er årets beste

Pluss content

– Det var morsomt frem til øl nummer fire. Men jeg har egentlig aldri likt juleøl særlig godt, så hvorfor jeg ble spurt om å sitte i testpanelet, er fortsatt en gåte for meg. Det hjalp heller ikke at det kom en nisse inn og serverte akevitt. Men det er vel slik det er å være juleøltester, sier Vegard Ylvisåker

For øvrig er det ikke første gang brødrene Ylvisåker er fulle på TV, forteller Skoland.

– De gjorde en parodi på «4-stjerners middag en gang, og da ble de vel relativt «påseilet», sier kommunikasjonsdirektøren.

Faglig alibi, Ole Martin Alfsen, mener også at juleøl-prosjektet gikk helt som forventet.

– De av oss som faktisk jobber med mat og drikke, vet at det finnes to typer drikkekulturer. De som smaker for å nyte, og de som – ja – gjør som vi har gjort i denne kalenderen. Det er mulig det blir god TV, men dette er ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen. Jeg foretrekker dagjobben min, sier Alfsen.

«Juleølkalenderen» vises gratis hver dag på Dplay og Max fra 1. desember og til 24. desember.

– Dette er kanskje ikke en klassisk julekalender for familien, sier Skoland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder