Utroskaps-TV gir lederflukt

BERGEN (VG) TVNorges programredaktør Eivind Landsverk slår følge med Pål Trælvik. Han sier opp idet kanalen starter jakten på deltagere i utroskapsunderholdningen «Temptation Island».

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

Han bestemte seg for å levere sin oppsigelse i helgen. Landsverk blir imidlertid sittende ut oppsigelsestiden på 6 måneder.

- Jeg har sagt meg villig til å ta ansvar for de produksjonene som er planlagt i denne perioden, sier Landsverk.

Dermed er to av TVNorges toppledere på vei ut av kanalen, med den begrunnelse at de ikke vil være med på å sende «Temptation Island».

Administrerende direktør Pål Trælvik har ennå ikke fått sin oppsigelse, og vet ikke når han skal forlate sjefskontoret for godt.

- Jeg venter på hvordan dette skal løses. Men jeg sitter her i dag og er administrerende direktør, sier Trælvik, som på vegne av TVNorge skal delta i en debatt på Mediekonferansen i Bergen i helgen. Han sier at han ikke har fått noen signaler om når hans avgang kommer til å skje.

Planlagt

VG har tidligere skrevet om hvordan Trælviks avgang skal ha vært planlagt før han tok beslutningen om at han ikke kunne stå inne for å sende utroskapsprogrammet «Temptation Island».

TVNorges dårlige økonomi og manglende resultater på tross av forbedrede seertall, skal ha opprørt SBS-sjefen Markus Tellenbach. Men salgsdirektør Helge Flemmen avviser spekulasjonene om at han også er på tur ut av TVNorge.

- Jeg vurderer min stilling kontinuerlig, og det bør enhver salgssjef gjøre, hvis ikke gjør man ikke en god jobb. Men vi har hatt en inntektsøkning på 30 prosent første halvår, og i mai ser vi ut til å øke mellom 65 og 70 prosent i forhold til samme måned i fjor. Dette skjer i et marked som er i tilbakegang. Jeg får all støtte fra SBS, sier Flemmen.

- Er denne økningen god nok sett i sammenheng med at TVNorges markedsandeler nesten ble doblet etter «Big Brother»?

- Den er ikke optimal, isolert sett. Men i det norske TV-markedet er det vanskelig å omsette seere i kroner og øre på kort sikt, forklarer Flemmen.

Etter det VG erfarer omsatte TVNorge reklame for rundt 315 millioner kroner i fjor. Inntektene skal etter det VG forstår være i overkant av 200 millioner hittil i år. Kanalen skal likevel være på vei mot et underskudd på nærmere 100 millioner kroner. I dag eier SBS 50,7 % av TVNorge, mens TV 2 har de resterende aksjene.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder