GIR SEG ETTER SYV ÅR: Anne Lindmo har fått ny programlederjobb i Nrk 2 og legger Store studio på hylla. Foto: VG
GIR SEG ETTER SYV ÅR: Anne Lindmo har fått ny programlederjobb i Nrk 2 og legger Store studio på hylla. Foto: VG

Farvel til Store studio

TV

Etter syv år, 14 sesonger og over 200 programmer er det i kveld kroken på døra for Store studio.

Publisert: Oppdatert: 14.12.09 10:37

Programleder Anne Lindmo får ny jobb som programleder for et nytt daglig aktualitetsprogram på NRK2.

- Det har vært en lang reise, et helt lite liv med opplevelser, sier Anne Lindmo (39) til VG.

Hun har vært med nesten hele tiden, bortsett fra et kort avbrekk.

- Det var da jeg fikk barn. Jeg tror jeg var borte en sesong, sier Lindmo.

Hun regnes som et av programledertalentene i NRK. Hun kom fra P3 til Store Studio og bare kastet seg ut i det.

Les flere nyheter på Rampelys-forsiden!

Gode skussmål

- Litt som jeg gjør nå, når jeg går til nye utfordringer for nyhetsavdelingen og NRK2. Det er nytt og skummelt og veldig gøy, sier Lindmo som skal dele programlederoppgaven med Erik Wold

Hun var programleder for Sommeråpent i 2007 og fikk følgende skussmål fra VGs anmelder: «Det er ingen tvil om at Anne Lindmo mestrer mediet til fulle. Rolig og fokusert - og med et meget klart blikk for seerne der hjemme. Hun gir meg en sterk følelse av å være til stede i hennes selskap».

Da Fredrik Skavlan tok en pause fra NRK samme våren, ble Anne Lindmo lansert som en mulig arvtaker på fredagkvelden.

- Men det ble jo omtrent alle kvinnelige programledere i NRK på den tiden, sier Lindmo med et oppgitt smil.

Store studios aller siste sending markeres med storfint besøk av vår hjemlige popprinsesse Marit Larsen. Hun har opplevd eventyrlig suksess i store deler av Europa denne høsten, og gjester Store studio med hele kringkastingsorkestret i ryggen.

Bli tilhenger av Rampelys på Facebook!

Trofaste seere

- For meg har Store Studio representert en bratt læringskurve. Det herlige har vært at vi i en tid hvor alt skjæres inn til benet og det meste skal være bredt, billig og lettfattelig, har fått lov til å lage et produkt som er gjennomarbeidet og påkostet, og med gjester som er milevis fra å være de mest salgbare kjendisene , sier Lindmo. Og best av alt, vi har lykkes med å få folk til å se på.

Den siste sesongen har seertallene ligget rundt 370000 og det er oppsiktsvekkende for et program som begynner så sent som 22.30.

- Men tidenes seertall fikk vi da vi hadde Berlinerpoplene foran oss på sendeskjemaet høsten 2007. Da hadde vi seertall over 570000; tenk deg da, først litt grisebondefamiliedrama fra Anne B. Ragde og så en kulturkompott fra Anne Lindmo. Det var tidenes deiligste mandagsflate for det kultiverte bokklubbfolket, vet du! Da satt de klistra!