ARRESTERENDE: Steven Avery i arrestasjonsbilder fra Netflix-dokumentaren «Making a Murderer». Foto: , Reuters/Netflix

Netflix tatt på sengen av «Making a Murderer»-suksessen

LAS VEGAS (VG)  Netflix-programsjef Ted Sarandos forteller til VG at han er overrasket over alt oppstyret rundt «Making a Murderer».

Mari Glans
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I romjulen eksploderte interessen rundt «Making a Murderer» på sosiale medier, og dokumentarserien er blitt en av Netflix’ største suksesshistorier.

OBS: Denne saken inneholder opplysninger som røper handlingen i serien.

Den ti timer lange dokumentarserien «Making A Murderer» skildrer livet til Steven Avery som sonet 18 år i fengsel for en voldtekt han ikke hadde begått. Etter å ha blitt renvasket takket være DNA-bevis, opplevde han to år senere å bli siktet og siden dømt for voldtekt og drap på fotografen Teresa Halbach. Også det var en forbrytelse Avery hardnakket benektet å ha stått bak.

Serien ettergår det som angivelig er en juridisk heksejakt på Avery, og har engasjert Netflix-seere over hele verden. Dokumentaren hadde premiere 18. desember i fjor, og etter bare noen dager var den et av de mest omtalte fenomenene på nettet.

Kommentar: Bevisførselen i «Making a Murderer» er ikke som i rettssaker.

– Jeg ble overrasket over hvor intens interessen rundt serien var og hvor utrolig fort det gikk før den eksploderte i sosiale medier. «Murderer» ble også uhyre raskt en del av nyhetsbildet. Serien har vært omtalt på utallige talkshow og jeg har allerede sett parodier på den på humorprogrammer, så serien fant veldig raskt veien inn i popkulturen, påpeker Netflix’ programsjef Ted Sarandos, da VG treffer ham i Las Vegas i forbindelse med teknologikonferansen CES.

SNAKKET OM SUKSESSEN: Netflix-sjef Ted Sarandos under et foredrag under CES-konferansen i Las Vegas tidligere i januar. Foto: Steve Marcus , Reuters

At suksessen var uventet bekreftes av Sarandos kollega Chris Jaffe, som er en av selskapets tekniske ledere.

– En sånn mottagelse er umulig å forutse, selv om julen er en tid hvor folk liker å dele TV-opplevelser, så dette var en hyggelig overraskelse for Netflix, sier han til VG.

Les også: Nye påstander i Steven Avery-saken.

Av prinsipp så oppgir selskapet aldri seertall, men det er ingen tvil om at «Making A Murderer» er gull verdt for strømmetjenesten, om så bare i omtale og PR generelt. Et raskt googlesøk på «Making A Murderer» genererer i skrivende stund 185 millioner treff.

Drap og jul

Dokumentarfilmskaperne Laura Ricciardi og Moira Demos hadde jobbet med «Murderer»-prosjektet siden 2006 da de tok kontakt med Netflix for tre år siden. Den gangen var håpet å få i stand en avtale om distribusjon og videre finansiering.

– Da de kom til oss var egentlig dokumentaren et prosjekt som hadde ligget brakk en stund, og de pitchet ideen før vi i hadde begynt å lage egne dokumentarer, forteller Sarandos.

Lisa Nishimura, som hadde ansvaret for innkjøp av den type underholdning, bestemte seg likevel for å satse på serien og de to ukjente filmskaperne.

– Hun hadde troen på dem og mente de var lovende talenter. I tillegg synes Lisa det var en utrolig god historie, så vi fortsatte å investere penger i prosjektet, forteller Sarandos.

Mer om TV: Disse seriene kommer i 2016.

Dokumentaren ble ferdig i 2015, og deretter gjaldt det bare å finne et passende lanseringstidspunkt. Nishimura lovet sjefene sine at dette var skikkelig avhengighetsskapende TV.

– Vi tenkte derfor at juleferien var det perfekte tidspunktet å slippe serien på, for da har folk faktisk tid til å sitte ti timer foran skjermen. At mange tilbringer høytiden med familie og venner de liker å se på TV sammen med, var også et pluss, forteller programsjefen.

ENGASJERER: Steven Avery (t.h.) i Netflix-dokumentarserien «Making A Murderer». Foto: , Netflix/Ap

Man skulle kanskje tro at strømmetjenesten ville kvie seg for å lansere en såpass mørk og deprimerende serie midt i den muntre julefeiringen, men slik var det altså ikke.

– Tanken bak var å tilby folk noe de kunne ha glede av å se sammen. Mange liker riktignok å se på juleklassikere som «It’s a Wonderful Life» i denne perioden, men det er samtidig nok av dem som fortrekker filmer som «Bad Santa», blunker Sarandos, og legger til at Netflix-ledelsen ikke er de eneste som klyper seg i armen etter den massive interessen rundt «Making A Murderer».

TV-anmeldelse «Billions»: – Maktspill det spruter av.

– Filmskaperne er overlykkelige! Når du vier ti år av livet ditt til et prosjekt, så håper du jo at folk skal bry seg og snakke om det, så dette har overgått deres villeste fantasier, sier han.

Lover flere «true crime»-dokumentarer

«True crime»-sjangeren, altså underholdning som kretser rundt forbrytelser fra virkeligheten, fikk en ny vår etter podkasten «Serial» ble en snakkis høsten 2014. Siden opplevde HBO massiv suksess med dokumentarserien «The Jinx» som handler om den angivelige seriemorderen Robert Durst. Sarandos bekrefter at Netflix vil fortsette å satse på denne typen innhold.

– Absolutt. Etter hvert som vi utvider porteføljen vår av egenprodusert materiale, så vil vi bruke mer penger på dokumentarer av dette slaget, lover han.

Kommentar: Kan politiet se på Birgitte Tengs-saken med nye øyne?

Sarandos bekrefter også at Netflix ønsker å fortsette samarbeidet med dokumentarfilmskaperne bak «Murderer».

– Vi har et kjempegodt forhold til begge to, og håper å jobbe mer sammen med dem i fremtiden, nikker han.

I kjølvannet av alt oppstyret rundt dokumentarserien har folk engasjert seg i saken til Steven Avery. Det tok ikke lang tid før en underskriftskampanje var i gang som krevde ham løslatt. Det er bare guvernøren i Wisconsin, Scott Walker, som har mulighet til å benåde Avery, og så langt har republikaneren nektet å gjøre noe slikt.

Kampen er imidlertid ikke over, og flere advokater jobber nå for fullt for å forsøke å renvaske 53-åringen som soner en livstidsdom. At dokumentaren skulle få slike politiske ringvirkninger var likevel aldri noe Netflix hadde håpet på, påstår Sarandos.

– Nei, det var aldri målet vårt, vi ønsket bare å by seerne våre på en fengende historie. Skulle det nå likevel vise seg at serien får noen positive følger, så er jo det bare kjempeflott, avslutter han.

Flere TV-tips: 16 strømmeserier du bør få med deg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder