DRAMA NÅR DET PASSER: Mange vil se TV-drama når det passer – og både «Broen» på NRK1 og «Okkupert» på TV 2 får høye seertall når repriser, opptaksseing og nett kommer på toppen av førstegangsvisningen. Foto: Carolina Romare Photography , Filmlance International/Nimbus F

Seertallene som bare forteller halve sannheten

Stadig færre ser på TV når programmene vises første gang. Samtidig som stadig flere benytter muligheten til å se programmene i reprise, i opptak eller på nett.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Dermed blir ofte de endelige seertallene nesten dobbelt så høye. Noe som igjen åpner for nye muligheter for TV-selskapene.

– Det gjelder først og fremst dramaserier og underholdningsprogrammer som ikke sendes i helgene. Dagsrevyen, for eksempel, er det nesten ingen som ser i opptak eller på nett, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til VG.

NYHETER NÅR DET SKJER: Dagsrevyen, her representert ved Lisbet Skei og Viggo Johansen, er det nesten ingen som ser i opptak eller på nett. I følge analysesjef i NRK, Kristian Tolonen. Foto: Nrk , NRK

Live Nelvik har tidligere i høst vært «Dama til» en rekke kjente menn og en dame. Med rundt 300.000 seere ved førstegangsvisning, plasserte hun seg ikke særlig høyt på seerstatistikken.

Les også: «Solsidan»-stjernen gråt på scenen

Men når det store regnskapets time kom, viser det seg at til sammen har opptil 863.000 sett hver enkelt episode. Det gjelder for eksempel da hun var «dama til» Rødt-leder Bjørnar Moxnes. 331.000 så programmet føreste gang, hele 342.000 har sett programmet i reprise 80.000 i opptak og 126.000 så det på nett via nrk.no.

POPULÆR ETTERPÅ: Live Nelvik og «Dama til». Foto: Mattis Sandblad , VG

– Jeg synes dette er et godt eksempel på et program som er tilgjengelig når folk har lyst til å se det. Det hører også med til historien at hvert program har vært vist i reprise flere ganger og en av disse har gått rett etter Kveldsnytt, som nesten er å regne som prime time, fortsetter Tolonen.

Les også: Så mange så «Lilyhammer» på nett

Han forteller at for den svensk/danske spenningsserien «Broen» var bruken av plattformer noe annerledes, men sluttsummen peker definitivt i samme retning.

Ta for eksempel første episode. Den ble sett av 521.000 seere, bare 33.000 så den i reprise, mens intet mindre enn 228.000 så Saga & co i opptak mens 126.000 så den på nett.

Dermed har intet mindre enn 908.000 fått med seg denne episoden. Utover høsten falt en del seere fra, men mønsteret er likevel det samme.

Flopp eller suksess: Les hvordan seertallene måles

– For de store underholdningsprogrammene i helgene, er reprise, nett og opptaksseing relativt liten. Det gjelder også store sportssendinger og større events som for eksempel «Melodi Grand Prix». Dette er fortsatt programmer familier ser sammen når det skjer, sier Tolonen.

I den sammenheng karakteriserer han «Nytt på nytt» som nesten uten unntak topper seerstatistikken hele tiden som et lite ukentlig «event»: Et program som de aller fleste får med seg ved førstegangsvisning på fredagskveldene.

Men også for Jon Almaas og resten av gjengen gir reprise, opptak og nettseing et kjærkomment tillegg. Ta for eksempel program 8, som i utgangspunktet ble sett av 1.044.000 seere. Det endte til slutt opp med 1.327.000 seere.

Ikke i julestemning? Her er 20 gode julefilmer du kan strømme

SOLGTE GODT: Gode seertall på reprisene og gode salgstall på TV 2 Sumo gjorde at TV 2-ledelsen bestilte en sesong to av «Meglerne» med Henriette Steenstrup og Truls Svendsen. Foto: Roger Neumann , VG

TV 2 bryter ikke opp seermønsteret like detaljert som NRK, men tendensen er den samme her:

Ta for eksempel den påkostede dramaserien «Okkupert», som mistet mange seere siden 663.000 så den første episoden første gang på TV 2. Sammenlagt ble den episoden sett av 939.000, repriser, opptak og TV 2 Sumo inkludert.

Episode fire var en av de episodene som gikk dårligst med 378.000 ved førstegangsvisningen. Likevel, når senere seing blir tatt med i det store regnskapet, øker antall seere for den episoden med over 200.000.

Les også: Derfor flyktet TV-seerne fra «Okkupert»

– Dette åpner for nye muligheter for oss også når det kommer til programmering og bestilling av nye programmer.

Det sier Trond Håndlykken Kvernstrøm, direktør for program og kanaler i TV 2 til VG.

FRA 242.000 TIL 466.000: Tusvik og Tønne Foto: Krister Sørbø , VG

– Ta for eksempel en serie som «Meglerne» med Truls Svendsen og Henriette Steenstrup. Skulle vi bare sett på seertallene for førstegangsvisning ville det ikke vært aktuelt å bestille en sesong to av serien. Men når vi tar med repriser og hvor mange Sumo-abonnementer vi har solgt på denne serien, så ble plutselig bildet et helt annet, fortsetter Kvernstrøm.

«Tusvik og Tønne» er en annen programserie som fikk et mye bedre liv enn førstegangsvisningen kunne tyde på. Med et snitt på 241.000 i utgangspunktet så langt i høst, endte jentene likevel opp med nesten dobbelt så mange seere, 466.000, når opptaksseing, repriser og TV 2 Sumo inkluderes etter 21 dager.

– Aldri har så mange fått med seg TV 2s innhold som nå, sier Kvernstrøm.

Han ser også flere inntektsmuligheter ved at et økende antall av TV 2s brukere også strømmer kanalens innhold.

– Det gjør at vi på sikt kan målrette reklamen i langt større grad. Både lokalt og personlig, sier Kvernstrøm.

Danse-Nadya har født: - Hun kom som en rakett!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder