KRITISK: Presseekspert Carl-Erik Grimstad mener det burde være selvsagt for en journalist å ikke blande roller, slik han mener Øyvind Alsaker nå gjør. Foto:NTB Scanpix,

Presseekspert beskylder TV 2 for rolleblanding

TV 2s sportskommentator Øyvind Alsaker medvirker i en reklame på kanalen, samtidig som han er sportskommentator. - Svekker TV 2s integritet,  sier presseekspert.

  • Martine Haug Nysether
  • Sofia Storhaug

Artikkelen er over fem år gammel

I fjor ble værmelder Elin Tvedt tatt av skjermen fordi hun figurerte i en TV-reklame på kanalen. Grunnen var at redaksjonelle medarbeidere i nyhets- og aktualitetsprogrammer ikke kan delta i reklame samtidig som de er på skjermen.

- Reglene er helt klare, sa TV 2-redaktør Kjell Øvre Helland på bedriftens nettsider den gang.

Like før sportskommentator Øyvind Alsaker kommenterte åttedelsfinalen i VM mellom Tyskland og Algerie mandag kveld, ble Lotto-reklamen hvor han medvirker sendt på TV.

- Elin Tvedt hadde en personlig reklameavtale og ble tatt av luften som en følge av dette. Øyvind Alsaker har derimot ingen personlig avtale eller personlig vinning. Han stiller opp som en følge av TV 2s samarbeid med Norsk Tipping. Dette er et samarbeid som er viktig for TV 2 på bakgrunn av Norsk Tippings store engasjement i norsk idrett, sier sportsjef Vegard Jansen Hagen i TV 2 til VG.

Foto:,

- Svekker TV 2s integritet

Førsteamanuensis i presseetikk ved Norges Kreative Fagskole, Carl-Erik Grimstad, mener det burde være en selvfølge at journalister ikke skal blande roller, slik han mener TV 2s fotballkommentator gjør i dette tilfellet.

– Jeg skjønner at Lotto ikke er Betsson, men det spiller innen rolle: prinsippet er det samme. En journalist skal ikke blande roller. Da må Øyvind Alsaker si fra seg jobben. Dette svekker ikke bare journalistens troverdighet, det svekker hele TV 2s integritet, sier Grimstad til VG.

Sportssjefen forstår at spørsmålet kommer opp, men synes det hele er en morsom idé.

- Vi var tydelig og åpne innad og utad på dette unntaket fra første dag. Det er naturlig at spørsmålet kommer opp, men Norsk Tipping søkte «lyden av fotball» og vi opplever denne som en morsom idé vi kunne bidra til med Øyvinds stemme. Responsen fra publikum er svært positiv og derfor lever vi godt i all åpenhet med dette.

Uheldig kobling

Grimstad synes det er merkelig at TV-kanalen lar Alsaker medvirke i reklamen, samtidig som han jobber for redaksjonen.

– For meg er det ufattelig at sånt oppstår. Bevisstheten rundt dette bør være høyere i TV 2 og jeg kan ikke skjønne hva ledelsen der har tenkt med. Her har TV 2 en jobb å gjøre, mener presseeksperten og legger til:

– Hvis denne reklamejobben er et utrykk for at TV 2 har endret praksis, skyller TV 2 sine lyttere og seere at dette blir klargjort og avklart.

Flere artikler

  1. NRK tetter smutthull for frilansere

  2. Pluss content

    Norsk fotballs dobbelt-rollespill

  3. Anklager norsk mediehus for ulovlig spillreklame

  4. Kulturministeren støtter spillmonopolet

  5. 6 av 10 idrettsledere sier nei til penger fra Norsk Tipping

  6. Fikk betalt festmiddag, nachspiel og hotell av NIF – skrev hyllestkommentar i egen avis

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder