OPP OG NED: TV-ekspert Morten Wiberg mener tallene totalt sett har vært solide for «I kveld med Ylvis», men tror konkurransen på torsdager gjør tallene lavere. Foto: Frode Hansen / Kenneth Lauveng

OPP OG NED: TV-ekspert Morten Wiberg mener tallene totalt sett har vært solide for «I kveld med Ylvis», men tror konkurransen på torsdager gjør tallene lavere. Foto: Frode Hansen / Kenneth Lauveng

Jojo-tall for «Ylvis»

«I kveld med Ylvis» har sterke seertall på tirsdager, men faller på torsdagene. Nå vil kanalen ta grep.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

TVNorges egen oversikt viser at premiereprogrammet - på en tirsdag - hadde hele 534.000 seere i gjennomsnitt.

Den neste episoden, sendt på torsdag, hadde 310.000 seere. Deretter er tallene 363.000 (tirsdag), 266.000 (torsdag) og nå 377.000 i går.

Se og kast terning på «Ylvis»-videoene på forsiden av vg.no nå!

TVNorge har denne forklaringen på jojo-tallene:

- Vi ser at vi kanskje ikke har hatt nok fokus på å markedsføre at de lager to nye programmer i uka. Etter «The Fox» visste jo hele verden at programmet gikk på tirsdager, men torsdagen forsvant nok litt i all viraken, sier mediesjef Hanne McBride i SBS Discovery.

- Hva gjør dere for å endre denne trenden - hvis dere vil det?

- Kvaliteten er like høy på tirsdags- og torsdagsprogrammet, så vi ønsker oss jo selvsagt like mange seere til begge programmene, og håper at det jevner seg ut i løpet av sesongen når publikum får økt kjennskap til begge programmene, sier hun.

Torsdag kveld

TV-ekspert Morten Wiberg i Carat tror konkurransen på torsdager er utslagsgivende for seertallene.

- Ylvis og «Torsdag kveld fra Nydalen» kan ha noen av de samme seerne. De har hatt omtrent samme seertallene, og jeg vil anta det er konkurransen som gjør det. Men det virker som «I kveld med Ylvis» har stabilisert seg på et snitt over 300.000, og det er bra to ganger i uka.

- Kanalen selv mener de har en jobb å gjøre med å opplyse om at programmet også går på torsdager. Hva tror du om det?

- Det å innarbeide vaner tar tid, men jeg tror de som er opptatt av Ylvis vet at programmet går på torsdager også. Det handler mer om at man har andre alternativer, sier Wiberg.
Han understreker også at statistikken for opptaksseing viser at man kan legge til omtrent ti prosent på tallene som er presentert tidligere i saken.

- Ti prosent ekstra etter at man har målt opptaksseing er mye. Det vanlige er 4,5. Det viser at mange tar det opp og ser det etterpå, sier Wiberg.

Fornøyd

Også TVNorge er fornøyd med «I kveld med Ylvis»-tallene.

- Samlet sett er vi svært godt fornøyde med interessen for «I kveld med Ylvis». Det er krevende å beholde høy kvalitet i så mange sendinger gjennom høsten, samtidig som showet skal evne å fornye seg. Det synes vi at de som jobber med programmet har klart på forbilledlig vis.

Etter suksessen med «The Fox» gikk seertallene i været for den første episoden av Bård og Vegard Ylvisåkers talkshow.

Mens TV-programmet har stabilisert seg på et lavere seertallsnivå, har seertallene for «The Fox» bare økt - og ligger nå på drøyt 50 millioner.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder