SKJEBNEEPISODE: Med epsiodetittelen «Mother's Mercy», forventes det at vi får vite mer av hva som kjer med blant annet «dragemoren» Daenerys Targaryen.

SKJEBNEEPISODE: Med epsiodetittelen «Mother's Mercy», forventes det at vi får vite mer av hva som kjer med blant annet «dragemoren» Daenerys Targaryen. Foto:,HBO Nordic

NB! «Spoiler alert»: Sjokkscener i «Game of Thrones»

De mest rystende scenene ** R. R. Martin lei av spoiler-spørsmål

Natt til mandag norsk tid får seerne vite hva som skjer i
sesongfinalen på «Game of Thrones». Ekspertene venter stor dramatikk.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

OBS: Både artikkeltekst og avstemning avslører deler av handlingen i de fem første sesongene!

«Mother’s Mercy» er tittelen på finalen i sesong fem av HBOs suksesserie. Det gjør at filmprofessor Anne Gjelsvik ved NTNU blant annet forventer en dramatisk avslutning knyttet til Cersei og Daenerys skjebner.

TV-viter og førsteamanuensis ved Høgskolen i Hedmark, Gry Rustad, håper på en avklaring på hva som skjer med Tyrion etter forrige episodes «cliffhanger».

Venter dødsfall

I flere fan-diskusjonsfora, som på Watchersonthewall og Reddit, har det også florert teorier om at en viktig rollefigur må bøte med livet. Forfatter George R. R. Martin fortalte også før sesongpremieren at flere ville miste livet i serien enn i bøkene. I januar ble det også spekulert i om Kit Harrington (som spiller Jon Snow) sin nye sveis kunne være en pekepinn om hva som ville skje.

Fasiten blir ikke tilgjengelig for allmennheten før mandag.

Les anmeldelsen av sesong fem her.

I fantasyserien følger vi maktkampen om de sju kongerikene i fiktive Westeros, der flere slekter slakter andre og hverandre for muligheten til å sitte på jerntronen og styre dem alle. Serien er basert på bokserien «A Song of Ice and Fire» av George R. R. Martin, og han har også vært rådgiver for TV-serien.

Men hva er det som gjør «Game of Thrones» så spesiell?

– Som TV-serie skiller den seg ut ved å være så påkostet, og at den, som mange andre serier innen såkalt «kvalitets-TV», nærmer seg film-nivå på produksjonssiden. Det føles som film på fjernsyn, sier Gjelsvik.

Sammen med danske Rikke Schubart redigerer hun en bok om kvinner i «Game of Thrones», «Women of Ice and Fire», som kommer på nyåret.

Rustad, mener også at seriens skala skiller den ut.

– Den er så spektakulær. «Game of Thrones» er det nærmeste TV har kommet å lage «Ringenes Herre». Den er som å se en blockbuster på TV, påpeker hun.

Rustad forteller også at den rundt 20 minutter lange whitewalker-slagscenen i wildling-landsbyen i episode åtte, tok 3-4 uker å spille inn.

– Og det er ganske uhørt i TV-sammenheng! sier hun.

Les også: Seerrekord i USA.

MORSROLLEN: Cersei Lannister med sin gjenlevende sønn, Tommen. Foto:,HBO Nordic

Treffer både fantasy- og historiefans

Gjelsvik mener «GoT» også skiller seg ut med sin doble publikumsappell: Både til dem som liker fantasy, og til dem som foretrekker mer realistisk krigs- eller historisk drama.

Det ble før sesongpremieren klart at den femte sesongen til dels ville røpe handlingen for dem som leser bøkene, siden enkelte av handlingstrådene i TV-serien nå har tatt igjen bøkene den bygger på.

– Det er spesielt at serien bygger på et stort romanverk som ikke er ferdig. Som oftest har man romaner forliggende, så det kan være litt utfordrende, både for produsentene og fans. Men det er samtidig to forskjellige verk, så jeg tenker de kan leve side om side, sier Gjelsvik og fortsetter:

– Noen av forenklingene og sammenslåingene av handlingstråder er noe HBO gjør for å fortelle mer effektivt på fjernsyn. Den absolutte troskapen til en roman kan man uansett ikke gjennomføre. Så på den ene siden må vi akseptere endringer, men av og til endrer det mer fundamentale ting ut over handlingstråder.

Se bildeserien fra sesong fem her.

Grusomme voldtekter

OBS: Både artikkeltekst og avstemning avslører deler av handlingen i de fem første sesongene!

Hun har reagert på et par av endringsvalgene manusforfatterne har gjort.

– De har gjort noen valg som er problematiske, kanskje særlig i fremstillingen av voldtekt, som i Jamie Lannisters voldtekt av Cersei og Ramsay Boltons voldtekt av Sansa. Det er en økende trussel om voldtekt i universet som rammer andre kvinner, og det er en endring i forhold til Martins romanarv: HBO fremstiller mer voldtekt, men legger mindre vekt på konsekvensene av voldtekt, påpeker hun.

OVERGREP: Sansa får lide i ekteskapet med Ramsay Bolton. Foto:,HBO Nordic

Gjelsvik understreker at voldtekt også er til stede i bøkene, men at det der handler mer om konsekvensene av dem.

«Game of Thrones» har fått mye kritikk for bruken av sex, vold og nakenhet. Spesielt episoden med det som omtales som «The Red Wedding», sjokkerte mange.

– Det er nesten blitt et varemerke hos HBO å fokusere på og bruke nakenhet som en attraksjon. Jeg tilhører dem som synes dette med rette kan kritiseres, men det betyr ikke at jeg mener det ikke bør være sex og vold i en slik serie, sier Gjelsvik.

Rustad er delvis enig:

– Det har nærmest blitt et sjangertrekk for disse såkalte «kvalitets-seriene» at de er veldig eksplisitte med mye blod og gørr. Og «Game of Thrones» balanserer hårfint på grensen til det spekulative, og noen ganger tråkker de over, sier hun.

Hun mener det er ting å sette fingeren på i serien, som hvor mye den følger det mannlige blikk i dvelingen ved kvinnelig nakenhet som ikke er forankret i historien, men hun stusser likevel over hvor mye oppmerksomhet og kritikk voldtektsscenene i serien har fått.

Rystende scener

– Det er stor forskjell på å representere voldtekt og å promotere voldtekt. Vi må huske at rollefiguren som voldtar Sansa har kastrert og torturert en mann over to sesonger: Han er sammen med Joffrey blant de mest onde og sadistiske vi har sett på TV. Men jeg skal innrømme at jeg reagerer på en del ting. Jeg lurer på hvor langt de klarer å dra strikken, sier TV-viteren.

FORFATTEREN: George R. R. Martin møter publikum i Sveits i juli i fjor. Foto:Sandro Campardo,Ap

Hun påpeker at «GoT» helt tydelig er lagt til en svært brutal fantasiverden, og synes det er underlig at ikke flere reagerte på en voldtektsepisode i mer realistiske og virkelighetsnære «Breaking Bad»:

– Mange hyller Walter White som en slags kul antihelt, men de glemmer at han voldtok kona på kjøkkenet i en ganske grusom scene i episode fire. Da stusser jeg over at flere er så harde mot «GoT».

På spørsmål om hva hun ser på som den mest rystende scenen i serien så langt, svarer Rustad:

– Jeg ble veldig satt ut av at de tente på Shireen, datteren til Stannis. At en far setter fyr på sin egen datter var drøyt. Drapet på Ros, den rødhårete prostituerte Joffrey skjøt med armbrøst, var også ganske røft.

Filmprofessor Gjelsvik har latt seg ryste av en annen scene:

– Voldtekten av Sansa i siste sesong. Jeg følte meg veldig tom etter den scenen. Det var både vondt å se på og vondt å tenke over hvorfor serien blir slik.

MÅ LIDE: Stannis' datter Shireen får føle konsekvensene av Melissandres råd. Foto:,HBO Nordic

Lei av spoiler-mas

10 juni oppdaterte George R. R. Martin (66) bloggen sin «Not A Blog» med en oversikt over hva han jobber med nå:

– Livet er helt umulig travelt akkurat nå. Jeg jobber med «The Winds of Winter», prøver å få i havn siste redigerte versjon av den 23. boken i «Wild Cards»-serien, «High Stakes», utvikler tre nye seriekonsepter for HBO og Cinemax, ansetter manusforfattere og regissører til tre lavbudsjett-kortfilmer jeg håper å produsere basert på noen klassiske sci-fi-noveller (mer om det skal jeg fortelle i tiden fremover) (…), skriver forfatteren.

På slutten av blogginnlegget sier han også at han ikke kommer til å involvere seg i diskusjonen rundt de siste episodene av «Game of Thrones», og ber om at folk slutter å maile ham med spørsmål om episodene.

Deretter hevder forfatteren han skal vende tilbake til kapittelet han skriver på i kommende «The Winds of Winter».

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder