UMAKE PAR: Demelza Carne (Eleanor Tomlinson) og Ross Poldark (Aidan Turner) i «Poldark»
UMAKE PAR: Demelza Carne (Eleanor Tomlinson) og Ross Poldark (Aidan Turner) i «Poldark» Foto:,ITV Global Entertainment

TV-anmeldelse: Stormfullt periodedrama

TV

NRK leverer nå søndagsgodis i form av et klassisk historisk
melodrama om makt, svik og kjærlighet –servert av vakre mennesker i vakre landskaper.

Publisert: Oppdatert: 30.08.15 15:39

«Poldark»

Britisk historisk drama i 8 deler.

NRK1 søndager kl. 21.10

Premiere 6. september

Serien, som bygger på Winston Grahams bøker, handler om Ross Poldark. Han er en staut adelsmann med et godt navn og et dårlig rykte som på slutten av 1700-tallet vender hjem til Cornwall etter å ha kjempet tre år i den amerikanske uavhengighetskrigen.

Har du lest: Anmeldelse av den brutale TV-serien om narkokongen Pablo Escobar.

Livet snur ikke umiddelbart til det bedre for Poldark, som kommer hjem til nyhetene om at kjæresten han hadde da han dro er forlovet med hans fetter, faren er død, familiens gruvedrift er i ruiner og formuen forsvunnet.

Men som den stabukken han er, gir ikke Ross opp. Han bretter opp rysje-ermene og jobber beinhardt for å få familiebedriften på beina igjen og for å holde styr på den forfalne gården med de fordrukne tjenerne.

Temperamentsfull

Aidan Turner får fram både Ross’ kokende temperament, hans brennende engasjement for rettferdighet i samfunnet og hans kalde vurderinger av hva som kreves.

Den mest fascinerende birollen spilles av Eleanor Tomlinson som Demelza: en fattigjente Poldark tror er en gutt, og redder fra fysisk avstraffelse etter et (bokstavelig talt) hundeslagsmål. Demelza får bli på gården som hushjelp, men både hennes egenrådige natur og hennes dårlige kjemi med de andre tjenerne skaper problemer.

TV2 vs. NRK:Her er vinneren av lørdagskvelden

«Poldark» er fortalt som et klassisk periodedrama, komplett med blodige slåsskamper, slu, men overflatehøflige overklasse-intriger, ulykkelig kjærlighet og scener med flagrende gevanter på høye klippekanter. Tenk «Stormfulle høyder» og «Stolthet og fordom» blandet med en dose gruvedriftsdrama à la «Frendeløs».

Hovedpersonens sosiale engasjement, og sidefortellinger om skjebnen til hans familie og ansatte gir noe mer dybde til glansbildefortellingen.

«Poldark» gjør ikke noe for å utfordre klisjeen, men viser seg som et medrivende melodramatisk og vakkert sjangerbidrag.

INGVILL DYBFEST DAHL

Her kan du lese mer om