PRØVER IGJEN: Harald Strømme og Eivind Landsverk i SBS Discovery på TV-gruppens vårlansering torsdag. Foto: Eskil Wie Furunes , VG

Slik skal TVNorge slå tilbake

ULLEVAAL STADION (VG) TVNorge har tapt terreng til konkurrentene i høst, og satser på at kjente fjes skal snu trenden til våren.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

TVNorge og resten av Discovery Networks-gruppen lanserte vårprogrammet sitt i på Ullevaal Stadion torsdag. Mer humor og sport er hovedvåpnene som skal brukes for å vinne tilbake seere.

Høsten har vært vanskelig for TVNorge, som for første gang på fem år hadde en nedgang i markedsandelene sammenliknet med fjoråret. Dagens Næringsliv skrev i oktober at hele gruppen til Discovery Networks, som inkluderer kanalene Fem, Max, Vox, Discovery, TLC Norge, Eurosport og Eurosport Norge, hadde en nedgang fra september i fjor til september i år.

Heller ikke kanalens mye omtalte nakendating-konsept klarte å holde på seerne etter en god start.

Harald Strømme medgir at det er tøffere tider i TV-bransjen.

– For første gang på seks år har vi denne høsten møtt motvind.

Ylvis tilbake

Til våren er det flere kjente konsepter som kommer tilbake. Humorseriene «Neste sommer» og «Helt perfekt» og «I kveld med Ylvis live».

Programdirektør Eivind Landsverk legger ikke skjul på at TVNorge har opplevd skuffelser på humorfronten.

– Men våren 2016 blir den mest topptunge vi har hatt, sier Landsverk som mener vårsesongen allerede starter 1. desember med en helt ny julekalender med Espen Eckbo.

Brødrene Ylvis ble av Landsverk løftet frem som de som var mest savnet i høstsesongen og som kommer på tidligere enn vanlig for på den måten å gi vårsesongen en nødvendig kickstart.

– Vi tenker ikke på at vi er der. For oss er det viktigst å lage gode TV programmer. Samtidig ligger det et visst press i bunn når man har et konsept med 1400 mennesker i salen, sier de to til VG

«Brille» med Harald Eia fortsetter, og det blir en gjensyn med en gammel TVNorge-kjenning: 71 grader nord - Norges tøffeste kjendis i tillegg til Petter Schjervens «Typisk deg» og «4-stjerners middag». Kanalen presenterte også noen nykommere.

OL-vinner Olaf Tufte varmer opp til OL med serien «I hodet på Tufte». Mer humor blir det antakelig med Christine Koht og «Koht og kidsa», mens det er knyttet store forventninger til Jarle Andhøys nye «Berserk»-serie hvor han blant andre har fått med seg rockelegenden Petter Baarli og komiker Anne-Kat Hærland ombord.

TVNorge hadde også lenge et bedre grep enn TV2 om den unge målgruppen, men dette har skrumpet inn denne høsten.

Skrumpet inn

Ifølge Kampanje hadde Discovery-gruppen, som TVNorge er en del av, en andel på 24,3 prosent i oktober i aldersgruppen 15 til 50 – en nedgang på 2,9 prosentpoeng.

Tendensen viser at de yngre målgruppene bruker mindre tid på Discovery-kanalene enn de gjorde bare for to år siden. Kanalen «leder» fremdeles over konkurrentene, men denne ledelsen har blitt mindre.

Fulgte du med i høst? Slik blir TV-høsten på TVNorge

TVNorges humorsatsing på tirsdager trekkes frem som et av satsingsområdene som ikke har slått til denne høsten. Et av humorprogrammene var laget av Odd-Magnus Williamson og Henrik Thodesen, men de klarte ikke å lage noen seermagnet med humorserien «En helt vanlig dag», som fikk en treer på terningen i VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder