Isfront mellom TV2 og TVN

Forholdet mellom TV 2 og TVNorge er på frysepunktet.

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

I dag kommer TVNorges styreformann Marcus Tellenbach fra London til Norge for å «gi det nyanserte bildet av faktiske forhold», som det heter i et nyhetsbrev fra TVNorge.

Økonomien i TVNorge har lenge vært på bristepunktet. Administrerende direktør Morten Skotland Hansen bekrefter at kanalen i år går mot et underskudd på 110 millioner kroner. I fjor var underskuddet på 134 millioner.

- Stemmer ikke

Men administrerende direktør Marcus Tellenbach i SBS Broadcasting har fått nok av at medeieren TV 2 i flere nyhetsinnslag har svartmalt TVNorges økonomiske situasjon. Det er SBS og TV 2 som eier TVNorge sammen, SBS har 50,7 prosent av aksjene, TV 2 eier resten.

- Utganspunktet for at Marcus Tellenbach kommer til Norge er alle meldingene som har vært i TV 2 s nyhetssendinger. De hevder gjentatte ganger at vi ikke har penger. Det stemmer ikke, erklærer administrerende direktør Morten Skotland Hansen.

- Gale meldinger

- Men andre medier, også VG, har omtalt den vanskelige økonomiske situasjonen til TVNorge i høst. Faller det dere ekstra tungt for brystet når TV 2 lager saker om dette?

- Det faller oss tungt for brystet at det kommer gale meldinger. Det er kanskje rart at TV 2, som er en konkurrent, lager slike saker. TVNorge går ikke konkurs i januar eller februar, fastslår Skotland Hansen.

I TV 2 velger de ikke å kommentere TVNorges voldsomme offensiv.

- Dette har jeg overhodet ingen kommentar til. Jeg har en formening om det, men den har jeg ikke tenkt å dele, sier konserndirektør Rune Indrøy.

Garantiavtale

TV 2 har i flere år sørget for å holde en lekk TVNorge-skute flytende. Dette forpliktet TV 2 seg til gjennom en garantiavtale som ble inngått da de kjøpte seg inn i kanalen. Til sammen skal avtalen være på rundt 370 millioner kroner.

- Disse pengene lever vi fortsatt på. Vi får de siste 40 millionene ved årsskiftet. Våre prognoser viser at vi nærmer oss et akseptabelt nivå med hensyn til likviditet og kapital, sier Skotland Hansen.

Men så knyter Valebrokk & Co. igjen pengesekken, og TVNorge må selv tjene inn nok til å overleve.

Ifølge Kampanje er markedsandelene til TVNorge nesten halvert siden «Big Brother»-suksessen i vår. Mens TVNorge hadde rundt 15 prosent av TV-tittingen i vår, er de nå nede i rundt 8 prosent.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder