Trenger 100 000 nye seere

TVNorge må øke seertallene sine drastisk for å bli lønnsom. Nå satser kanalen på at «Big Brother» skal rette opp et driftsunderskuddet på 134 millioner kroner.

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

I dag er det 350 000 mennesker som er innom TVNorge en normalkveld. For å få inn nok reklamekroner til å gå i balanse, må TV-stasjonen ha over 100 000 nye seere. I fjor ble driftsunderskuddet, ifølge bladet Kampanje, 134 millioner kroner.

- Det vil kreve mange nye seere å få inn over 100 millioner reklamekroner. TVNorge må øke TV-seeingen på kanalen med mellom 30 og 40 prosent for å få inn så mye penger, sier TV-direktør Jarle Thalberg i Carat Media & Research.

Og minner om at kanalen kan gjøre dette lettere for seg selv gjennom å kutte kostnader.

Medierådgiveren mener det er svært viktig at virkelighets-TV-serien «Big Brother» blir en suksess. Kanalen har satset mellom 30 og 40 millioner kroner på prosjektet.

- TVNorge har satset enormt mye penger på «Big Brother», og trenger en suksess. Det er viktig for TVNorge å markere seg som Norges nest største kommersielle kanal. De trenger flere seere, og en ny fiasko vil være ytterst slitsomt.

Kan bli tøft

Administrerende direktør Pål Trælvik i TVNorge innrømmer at en «Big Brother»-suksess er avgjørende.

- Det er viktig. «Big Brother» står for i overkant av 10 prosent av vårt programbudsjett. Det kan bli lønnsomt, men det er selvfølgelig en risiko forbundet med dette. Slik det er med alle andre programmer vi satser på. Det er noe av spenningen med å lage TV, sier administrerende direktør Pål Trælvik i TVNorge.

Hvis «Big Brother» får mellom 200 000 og 250 000 seere på sine daglige sendinger, anser Trælvik det som en suksess. Han medgir at det kan bli tøft:

- Det er vanskelig å ta seere fra de etablerte TV-kanalene, innrømmer Trælvik.

Han vil ikke kommentere om det blir kostnadskutt i TVNorge i 2001 etter det store driftsunderskuddet i fjor.

- Jeg kommenterer ikke tall som har betydning for aksjekursen.

- Alltid press

Men han innrømmer at TV-kanalen trenger høyere omsetning.

- Vi må ha en vekst på 10 til 20 prosent de neste to årene for å bli lønnsomme.

- Er det et press på deg at «Big Brother» må bli en suksess? Er det et leve eller dø for deg som administrerende direktør?

- Det er alltid et press å være administrerende direktør. Den første som blir byttet ut hvis ikke budsjettene blir holdt, er direktøren. Men slik er det i alle bedrifter, både VG og Norsk Hydro, sier Trælvik.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder