TAPTE TV-KAMPEN: Øivind «Elg» Elgenes vant over Eirik Søfteland i finalen av «Århundrets stemme». Men programmet ble knust av den internasjonale finalen i Eurovison som NRK1 sendte samme kveld. Foto: Thomas Reisæter

TV-eksperter om «Århundrets stemme»: - Ikke godt nok

TV 2 valgte å sende finalen av «Århundrets stemme», vårens store lørdagsatsing, samme kveld som NRK viste finalen i Eurovision Song Contest. Det fikk kanalen svi før.

– Det var mildest talt ikke særlig taktisk, sier TV-sjef Morten Wiberg i Carat Media til VG.

– Vi vet selvsagt at finalen i Eurovision Song Contest er et av årets mest sette tv-programmer og tok høyde for dette ved å flytte «Århundrets stemme»-finalen frem, slik at vinneren ble kåret før kl. 21.00 – altså før Eurovision-finalen startet, sier PR- og mediesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl til VG.

les også

«Elg» skadet seg med motorsag - måtte sy 26 sting

Likevel var det bare 183.000 så Øivind «Elg» Elgenes vinne konkurransen, mens nesten 1,4 millioner så israelske Netta Barzilai gå helt til topps i lørdagens Eurovision-finale.

– Det er jo ingenting som slår Eurovision. Såpass burde TV 2 ha tenkt på, sier Morten Wiberg,

les også

Nesten 1,4 millioner så Israel vinne Eurovision Song Contest

Kun en gang tidligere denne våren har «Århundrets stemme» hatt lavere seertall og det var 10. mars da NRK1 sendte den norske finalen i Melodi Grand Prix. Da var det bare 157.000 som så programmet.

Premiere-programmet, som ble sendt 3. mars, hadde forøvrig 399.000 seere. I snitt ble «Århundrets stemme» sett av 257.000 seere denne våren.

les også

NRK reagerer på «Århundrets Stemme»: – Uklokt av Monster

– Dette er ikke godt nok. TV 2 er tross alt en «helgekongene» ved siden av NRK, sier TV-sjef Marianne Massaiu i Mediacom til VG.

Hun reagerer også på de store variasjonene i seertallene fra uke til uke.

– Det tyder på liten lojalitet hos seerne, sier Marianne Massaiu.

- Det er ingen tvil om at det har vært store variasjoner i tallene fra lørdag til lørdag. Noe av grunnen er at vi har møtt tøff konkurranse på flere av lørdagene, men vi ser at snittet endte på i underkant av 300.000 seere i total screen rating, sier Jan-Petter Dahl i TV 2.

Total screen rating er tallene fra direktesendingen pluss opptak, seing på nett og eventuelle repriser.

les også

Guri Schankes helsehemmelighet

Pluss content

– Jeg mener at snitt-tallet for alle programmene burde ligget på 400.000 –500.000 seere, sier Morten Wiberg.

Dahl påpeker at det tar tid å sette et helt nytt konsept, og at TV 2 har sett en positiv utvikling i engasjementet rundt programmet underveis.

Han vil imidlertid ikke slå fast at TV 2 satser videre på konseptet.

– Vi ser helt klart et potensial i formatet. Nå skal vi i første omgang foreta en grundig evaluering av første sesong før vi konkluderer med tanke på programmets videre fremtid, sier Jan-Petter Dahl.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder