–Vi kommer aldri til å vende tilbake til slik TV var før

SLAPP NYHET: Administrerende direktør i Netflix, Reed Hastings, åpnet onsdag teknologikongressen CES i Las Vegas. Foto: Steve Marcus , Reuters

Netflix-sjefen forteller: Slik endret vi TV-verden

LAS VEGAS (VG) Så fremt du ikke bor i Kina, Nord-Korea
eller Syria kan du nå se Netflix. Onsdag ble strømmetjenesten lansert i 130 nye land.

  • Mari Glans

Artikkelen er over fire år gammel

Netflix og andre strømmetjenester har de siste årene revolusjonert TV-mediet. Onsdag utvidet giganten ytterligere samtidig som Reed Hastings, den øverste lederen for strømmetjenesten, holdt årets åpningstale under teknologikongressen CES som trekker i underkant av 200.000 mennesker til Las Vegas.

VG var til stede på Sands Expo Center da Hastings stod på scenen foran en fullsatt ballsal og fortalte presse og bransjefolk om hvordan Netflix er blitt den ledende strømmetjenesten i verden. Mens han snakket ble tjenesten lansert i ytterligere 130 land, noe som gjør at Netflix nå er tilgjengelig i 190 markeder.

– I dag har dere vært vitne til en makeløs TV-begivenhet, sa en tydelig stolt og opprømt Netflix-sjef, etter å ha sluppet nyheten.

Vietnam, Polen, Tyrkia, India, Nigeria, Saudia-Arabia og Sør-Korea er noen av landene som fikk tilgang til Netflix i går.

– Verden vil ha on-demand

EGENPRODUSERT: «House of Cards» med Robin Wright og Kevin Spacey i sentrale roller. Foto: DAVID GIESBRECHT , NETFLIX

Etter den spede starten i 1997, hvor Netflix var et firma som drev med DVD-utleie, har de vokst seg til å bli et av de mektigste TV-selskapene i verden. Siden den gang har strømmetjenesten satt tydelig preg på moderne TV-vaner.

Reed Hastings: Styrtrik på strømme-TV

De var blant annet først ute med å lansere hele serier på en gang, da de slapp alle de 13 episodene av «House of Cards» – kanalens første flaggskip-serie – samtidig i 2013.

Etterpå tok de æren for å ha oppfunnet «binge watching», det vil si å se en hel serie i en jafs, selv om man riktignok kunne gjøre dette da man fremdeles kjøpte serier på DVD.

– Underholdning og teknologi fortsetter å endre hverandre. Før var TV-seere alltid prisgitt andres bestemmelser om når innhold skulle være tilgjengelig, men det har Netflix endret, sier han.

Hastings mener det folk egentlig alltid har ønsket seg er en mulighet til å bestemme selv når de vil se på ting.

– Ved hjelp av internett kan vi nå endelig oppfylle det ønsket, la han til.

– Kommer aldri til å vende tilbake

Siden utviklingen har gått så fort de siste årene, strever lineære kanaler med å holde følge med strømmetjenestene. Trenden i USA er å gjøre stadig mer av innholdet som disse tradisjonelle kanalene eier tilgjengelig on-demand for alle med for eksempel en TV-dekoder med pause- og opptaksfunksjon eller en Apple TV.

– Vi lever i en on-demand verden nå, og vi kommer aldri til å vende tilbake til slik TV var før, slår Hastings fast.

Les også: Netflix vil ha samme innhold verden over

Kampen om TV-seerne er knallhard, og selv om HBO eller strømmetjenester som Hulu gir Netflix konkurranse, har selskapet sikret seg en solid markedsposisjon.

ELITEN: Netflix-sjef Reed Hastings (t.h.) er med i styret i Facebook og er en av de største skikkelsene i Silicon Valley. Her er han sammen med Facebook-sjef Mark Zuckerberg og Donald Graham fra The Washington Post Company under en IT-konferanse i Idaho i 2012. Foto: Kevork Djansezian , AFP

I fjor så folk 12 milliarder timer med Netflix-underholdning, og halvparten av amerikanske husstander abonnerer nå på Netflix. Fjernkontroller i 70 land har egne Netflix-knapper. Hastings tror grunnen til suksessen er selskapets mål om å lage en brukeropplevelse som er så personlig at man skulle tro strømmetjenesten var en dine beste venner.

– Folk vil ha også en tjeneste som er ukomplisert, og det er målet vårt, sier Hastings, som håper at folk snart kan tegne abonnement på Netflix kun ved hjelp av ett tastetrykk.

Vil forslå filmer etter humøret

I fremtiden vil Netflix fortsette å gjøre brukeropplevelsen så personlig som mulig. Selskapet bruker enorme summer på å videreutvikle algoritmen som gjør at de blir kjent med brukerne seervaner og dermed kan forutse hva de ønsker å se på. Denne teknikken bruker de også i markedsføring, og passer på bare å reklamere for, eller foreslå, nye serier til brukere som de tror vil ha glede av dem.

– Vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle teknologien slik at vi kan skreddersy Netflix-opplevelsen så godt som mulig til hver enkelt bruker. Vi håper til slutt å bli så gode på det at vi kan foreslå filmer og serier etter humøret ditt. Det er fremdeles litt igjen før vi vil nå det målet, men vi håper å komme dit etter hvert, fortalte Hastings.

Les Netflix-trikset som gir deg mer TV for pengene (krever abonnement)

Selskapet fortsetter også satsingen på egenprodusert materiale, og vil blant annet lansere 31 nye sesonger av både ferske og etablerte serier i år.

Under åpningstalen fikk publikum også se smakebiter av to nye storsatsinger: Periodedramaet «The Crown» som er basert på livet til dronning Elizabeth, og den urbane underholdningsserien «The Get Down» signert Baz Luhrmann, som tar for seg hiphopen og discoens fødsel i et møkkete New York.

Misnøye i Norge

Når det kommer en ny underholdningsgigant på markedet, er den naturlige reaksjonen til konkurrentene rundt å slipe sverdene. I stedet for å erklære krig, har Netflix imidlertid valgt å samarbeide med mange av de store filmstudioene og TV-selskapene, blant om produksjonen av seriene og filmene deres. «Jessica Jones» er for eksempel produsert av ABC Studios.

Hasting mener strømmingen av innhold som Netflix ikke har produsert selv sørger for mer penger i kassa for studioene og produsentene som står bak, men her hjemme har bransjen vært misfornøyde med lave inntekter og manglende innsyn i hva Netflix faktisk tjener på de enkelte norske produksjoner.

Norske filmregissører, Norsk filmforbund, Norsk Skuespillerforbund og Dramatikerforbundettok i fjor sommer til orde for at regjeringen bør gjøre EU-direktiv-endringer som gjør at leverandører og distributører av film må reinvestere en viss prosent av omsetning i nytt, nasjonalt innhold.

– Det høres klokt ut. Når strømmetjenester tjener så mye penger på formidling av norsk film, skulle det bare mangle at de er med på å bidra, uttalte daværende kulturminister Thorhild Widvey til Klassekampen.

Mener Netflix gir mindre piratvirksomhet

Under sin åpningstale trakk Reed Hastings også frem det han mener er en positiv bieffekt av strømmetjenesten relativt overkommelige månedsavgift.

– Etter vi lanserte Netflix i Australia for 6 måneder siden, sank omfanget av ulovlig nedlasting med 14 prosent, fortalte Hastings.

– Det viser seg at folk er villige til å betale for filmer og serier hvis de får muligheten og prisen er rettferdig, la han til.

Har du lest? Nå kommer Netflix-TVen

Hastings har for øvrig ingen planer om å hvile på laurbærene, selv om målet om å bli en verdensomspennende TV-gigant er nådd.

– Den virkelige jobben venter i de neste 20 årene, sier han, forteller at de nå skal arbeide for å få samme nedslagskaft over hele verden.

– Vi vil bli like populære i Vietnam som i USA. Målene våre er enkle, vi vil være ettertraktede, tilgjengelige og sørge for at til slutt så vil alle kunne se Netflix, sier han.

Les også

  1. Nye påstander rundt «Making a Murderer»-saken

    Et jurymedlem fra 2005 har tatt kontakt med filmskaperne og kommet med oppsiktsvekkende påstander.
  2. 16 strømmeserier du bør få med deg

    Enten du i juledagene foretrekker spenning eller underholdning, nostalgi eller nåtid, har VG en rekke strømme-klare…
  3. Netflix om «Top Gear»: Solgte seg selv for mye mer penger enn de er verdt

    Amazon Prime har betalt i dyre dommer for å få «Top Gear»-trioen til å lage show for dem.
  4. Netflix: – Naturlig slutt på «Lilyhammer»

    «Lilyhammer»-fansen håpet i det lengste, men nå bekrefter strømmegiganten Netflix at historien om Frank Tagliano, alias…
  5. Netflix vil ha samme innhold verden over

    Strømmetjenesten Netflix ønsker nå å fjerne landegrense-restriksjoner, og gjøre alt innhold tilgjengelig verden over.
  6. Norske regissører vil ha noe tilbake fra Netflix

    Strømmegiganten Netflix omsetter trolig for rundt 650 millioner kroner i året i Norge.

Mer om

  1. Netflix

Flere artikler

  1. Netflix skal låse seerne til sine egne regioner

  2. Nå vil Netflix lese tankene dine

  3. Netflix verdt mer enn Disney

  4. Lett å kjøpe-vanskeligere å si opp: Fire av ti abonnerer på strømme-tv

  5. Pluss content

    11 tips: Slik får du mest ut av Netflix

Fra andre aviser

  1. Netflix strømmer TV i 190 land

    Fædrelandsvennen
  2. Strømmer oss sammen

    Fædrelandsvennen
  3. Netflix-sjefen gir norske «Lilyhammer» æren for internasjonal suksess

    Aftenposten
  4. Netflix kan bli strømmekrigens taper

    Aftenposten
  5. Netflix satser stadig større beløp på egne serier i kampen om seerne

    Aftenposten
  6. Nordmenn bruker mest penger på strømme-TV

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder