«FARMEN»-DELTAKER: Ingvild Skare Thygesen (19). Foto: TV2

Etikk-ekspert reagerer på «Farmen»-Ingvilds ullklær

Nok en merkevare-kobling i «Farmen»

Ingvild Skare Thygesen er Kari Traa-modell og går rundt i gensere fra klesfabrikanten på «Farmen». Nå ber etikkekspert Pressens Faglige utvalg se på produktplasseringene i serien.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Skare Thygesen ble mandag utropt til storbonde på «Farmen». Før hun ble kjent for norske TV-seere jobbet hun som modell for klesfabrikanten Kari Traa, skriver Bergensavisen, og i realityserien går hun med gensere fra selskapet.

- Det er skjult reklame. Ikke noe annet. Det vil bli det samme som om jeg inngikk et samarbeid med Volkswagen og gikk med en VW på genseren hver gang jeg er i Dagsnytt 18, sier Carl Erik Grimstad, ekspert på presseetikk til VG.

Har du tips om «Farmen»? Send mail til VGs journalister!

- Gikk med genseren frivillig

Skare Thygesen ble før «Farmen» ble vist kåret til «Traa-jento». Han sier til BA at ingen har bedt henne om å ta med seg Kari Traa-klær til «Farmen».

Overfor VG reagerer hun slik på kritikken om «snikreklame» på «Farmen».

- De fleste klær folk har med seg inn på «Farmen» har et merke på seg, sånn er det jo bare. Vi får en pakkeliste før vi drar, og det står ingenting om klesmerker der.

- Jeg har mange Kari Traa-klær. De er veldig praktiske og ull fungerer alltid.

- Du fikk ikke utdelt klær av Kari Traa for å ha med deg?

- Nei. Jeg har fått en del klær av dem, men ikke i forhold til at jeg skulle være med på «Farmen», sier Skare Thygesen.

Forrige fredag var hun med på et kick-off for Kari Traa, og da fikk hun utdelt klær, forteller deltakeren.

Det har ingenting å si om deltakeren hadde med seg klærne frivillig, mener Grimstad.

- Deltakerne og redaksjonene gjør alltid dette til et spørsmål om bevisvurdering. Det er ikke det det dreier seg om. Det dreier seg om at seerne blir presentert for produkter som foregir å være valgt på et tilfeldig og uavhengig grunnlag, som åpenbart ikke er det.

TV2s presseansvarlige Alex sier TV2 visste om deltakerens Kari Traa-forbindelse.

- Vi var klar over at hun var Kari Traa-jente, men det var irrelevant i forhold til castingprosessen.

Han sier deltakeren ikke har fått beskjed om å ikke profilere Kari Traa-produkter.

- Det er ikke noe som har vært fremme i vår bevissthet. Deltakerne får lov til å bruke sine egne klær, de må fremstå som de personene de er. Vi dikterer ikke hva folk skal ha på seg eller ikke.

VG skriver i dag om koblingene mellom «Farmen»-programleder Gaute Grøtta Grav, og markedssjef i Rauma Ullvarefabrikk, Erling Digernes. Programlederen går kledd i en genser fra Rauma, og i ullvarefabrikanten ble i forrige uke profilert i et elleve minutters innslag. Grimstad omtaler Grøtta Grav som en «vandrende reklameplakat» .

TV2s presseansvarlige Alex Iversen sier til VG at innslaget fra Rauma ble gjort etter en redaksjonell vurdering, og Grøtta Grav avviser at innslaget er reklame.

Grimstad mener det er på tide at noen klager inn produktplasseringen til Pressens faglige utvalg.

- Hvis ingen andre tar initiativ til det, så har både journalistikken og markedsføringsmyndighetene interesser i denne saken. Hvordan kompenseres Gaute for dette? Gjør han det fordi han vil stille opp lojalt for bygda si? Da må han si det.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder