Reality-TV inntar hallingbygda Flå

Med bare en personlig ting og et minimum av klær skal de 12 deltakerne i TV 2s reality-program "Farmen" søndag overta Rime gård i Flå i Hallingdal.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

Bonde Truls K. Bjerkerud har gitt fra seg kommandoen. Fra søndag av er det programleder Sarah Natasha Melbye og de 12 deltakerne som bestemmer over Rime. I tillegg til programlederen og deltakerne, som ennå ikke er helt klare, skal 25-30 produksjonsfolk råde grunnen på Rime gård, som har røtter tilbake til svartedauden. Gården skal drives som for 100 år siden.

Gården har ikke vært i bruk siden 1950, Bjerkerud selv livnærer seg som bringebærprodusent i Krødsherad. Siden 1990 har han brukt om lag to millioner på å sette i stand gården, som består av åtte bygninger. Likevel har TV 2 gjort mye oppussing og omarbeiding på gården, for å få den nettopp slik programmet krever.

-Jeg er ikke redd for at de skal ødelegge noe. Jeg regner jo med at det går bra, sier Bjerkerud. Tidligere har han hatt gårdsturisme på den avsidesliggende gården, etter farmen vet han ikke hva det blir til. Men bedre markedsføring enn TV-programmet kan han vel neppe få.

Bygdeslakting

TV 2 har tidligere høstet storm for konseptet. Blant annet har man kritisert at deltakerne skulle drepe dyr på den gamle måten, og ikke benytte seg av dagens mer humane metoder.

TV 2s informasjonssjef Geir Mikalsen lover at hvis det blir aktuelt med slakting av dyr, skal det foregå etter dagens prinsipper. -Da blir det bygdeslakting, slik det gjøres på bygda i dag. Det er vel eksotisk nok for mange av oss, sier informasjonssjefen til NTB.

Fjernsynskanalen har leid inn en lokal gårdbruker, en såkalt mentor, som skal veilede deltakerne hvis de skal ta livet av dyr.

20 millioner

Deltakerne skal presenteres for offentligheten søndag. Da starter også opptakene på Rime. Hver deltaker får ta med seg en personlig ting. I tillegg får de ta med seg et minimum av klær. Det er ikke bestemt hva premien blir. Hver uke blir det en konkurranse, som munner ut i at en av deltakerne må forlate gården.

TV 2 bruker rundt 20 millioner kroner på å produsere programmet, som skal sendes flere ganger i uken. Kanalen håper på rundt 400.000 seere til hvert program.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder