FÆRRE SEERE ENN I FJOR: Adelén vant MGP-delfinalen i Larvik, men MGP sliter fortsatt med konkurransen om TV-seerne. Foto: ALF ØYSTEIN STØTVIG, VG.

MGP fortsetter den svake trenden

... men kapper litt inn på «Hver gang vi møtes» ** Nedgang for «Skal vi stupe»

(VG Nett) Melodi Grand Prix har stabilisert seg under 700.000 seere.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

En oversikt fra NRK viser at MGP denne helgen hadde 677.000 seere, en andel på 37,7.

- Det virker som MGP-konseptet ikke slår like godt an som tidligere. De har fortsatt 600.000 seere, en betydelig mengde. Man kan ikke si det er helt utdatert, men det viser at andre type underholdningskonsepter fenger bedre, sier TV-ekspert Morten Wiberg i Carat til VG.

Forrige lørdag hadde programmet et gjennomsnitt på 666.000 seere - mot 913.000 året før.

- Det er oppsiktsvekkende stor forskjell. HGVM har tatt et bra stykke fra MGP. Det synes jeg er en ganske dramatisk endring, sa TV-ekspert Thomas Høiby i Mediashare til VG om forskjellene mellom «Hver gang vi møtes» og MGP forrige helg.

TVNorge-film påvirket

«Hver gang vi møtes» går denne lørdagen ned rundt 50.000 seere til 821.000, mot 870.000 forrige lørdag, ifølge oversikten.

- TVNorge hadde nesten 200.000 seere på sin lørdagsfilm, «Red». Der ligger nok mange av seerne som forsvant fra «Hver gang vi møtes», sier Wiberg.

Han understreker at seerne som ser «Hver gang vi møtes» også er betydelig yngre enn MGP-seerne.

- 60 prosent av seerne til MGP er over 50 år. For «Hver gang vi møtes» er størsteparten av seermassen mellom 30 og 50 år, sier han.

Ned for stupe-TV

Tall fra TV 2 viser også at «Skal vi stupe» hadde 370.000 seere, en nedgang på 16 prosent fra forrige søndag, hvor 441.000 så programmet i snitt.

- Programmet ser ut til å ha stabilisert seg på et akseptabelt tall, sier programdirektør Pil Gundelach Brandstrup i TV 2 i en pressemelding.

Morten Wiberg kommenterer slik:

- Det er ikke unormalt med et fall når man mister nyhetens interesse, men jeg synes ikke det er halvgalt på en søndag kveld. Begge NRK-programmene på søndag kveld har en million seere. Jeg tror TV 2 er greit fornøyd med i underkant av 400.000, sier han.

Det er imidlertid fortsatt NRK som har de mest sette programmene på norsk TV.

«Nytt på nytt» (1.164.000) troner foran «Tore på sporet» (1.047.000), «Skavlan» (977.000), «Halvbroren» (949.000) og «Norge rundt» (869.000), med «Hvem tror du at du er?» (821.000) og «Hver gang vi møtes» på delt 6. plass.

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK kommenterer tallene slik:

- Synes i det hele tatt det ser ut som om seermønsterene er relativt stabile for de fleste programmer og at de har etablerte publikumsmasser. Noen mindre endringer er det både opp og ned, men slik vil det være, seertall holder seg jo ikke stabilt på 1000-tallet. 50.000 opp eller ned betyr ikke så mye før det gjentar seg i en retning over en lenger periode, som for eksempel «Stjernekamp», som startet ganske lavt, men økte jevnt og trutt mot finalen.

Liten nedgang for «Idol»

«Idol» har en nedgang på 30.000 seere fra forrige uke til 649.000. «Senkveld» startet sesongen med 709.000 seere.

Oversikten viser at reklameprogrammet «Gullfisken» på TV 2 hadde for tredje året på rad over 800.000 seere, med 817.000.

- Det er ikke så store svingninger akkurat nå, og det betyr vel at konseptene har satt seg. Det vil nok ikke skje så mye før «Hver gang vi møtes» er ferdig. Jeg tror ikke NRK klarer å ta tilbake lørdagskvelden før det programmet er slutt, sier Wiberg.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder