IKKE TIL UTLANDET: NRK sliter med å selge «Skam» til utenlandske TV-stasjoner Men statskanalen håper i hvert fall at Noora (Josefine Frida Pettersen) og William (Thomas Hayes) kan nå ut i Norden etterhvert.

IKKE TIL UTLANDET: NRK sliter med å selge «Skam» til utenlandske TV-stasjoner Men statskanalen håper i hvert fall at Noora (Josefine Frida Pettersen) og William (Thomas Hayes) kan nå ut i Norden etterhvert. Foto: NRK

Utlandet vil ikke ha «Skam»

Til tross for den enorme suksessen «Skam» har fått i Norge, sliter NRK med å selge TV-serien til utenlandske kanaler.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi får tilbakemelding om at alkoholbruken er veldig dominerende. Karakterene er ikke bare litt fulle, men veldig fulle, sier Claudia Schmidt i det tyske selskapet Betafilm til NRK. Hun jobber med å selge serien internasjonalt under navnet «Shame».

Prosjektleder Ole Hedemann i NRKs utviklingsavdeling er ikke overrasket over at de utenlandske programoppkjøperne ikke har gått for «Skam».

Derfor skjermer NRK «Skam»-skuespillerne

- Det er flere grunner til det. For det første er mange av de som kjøper inn programmer, ganske konservative. De liker å spille safe. «Skam» er ikke å spille safe. Jeg vil si at «Skam» er et nordisk, frilynt prosjekt som andre kan oppfatte som provoserende, sier Ole Hedemann til VG.

Samtidig legger han vekt på at publisering av «Skam» forutsetter en større utbredelse av smarttelefoner og nettbrett enn tilfellet ofte er utenfor Norden.

«Skam»-skuespillerne: Snikfotografert og oppsøkt på private adresser

- Italiensk ungdom har ikke samme tilgang til nettbrett og mobiler – og i mange land utenom Norden er det fortsatt i stor grad l lineært TV som gjelder, fortsetter Hedemann.

Han er imidlertid sikker på at «Skam» vil bli solgt til utlandet, men at det vil ta litt tid. Tross alt ble «Skam» lansert for de utenlandske TV-markedene for første gang i midten av april. De som deltar på slike messer, skal tilbake til sine ledergrupper med ting som kan garantere for suksess i sendeskjemaene.

- Med «Skam» har vi klart å nå en vrien målgruppe som mange mener at det er «umulig» å nå. Det er interessant internasjonalt også.Økonomisk sett er ikke dette viktig for NRK, men det ligger mye prestisje og stolthet i å lykkes, sier Hedemann.

Les også: «Skam» er blitt for populær blant foreldrene

Claudia Schmidt sier til NRK at det var stor interesse for serien på den årlige TV-messen i Cannes. Men hun tror at TV-seriens nyskapende publiseringsstrategi, der karakterene har egne profiler på sosiale medier og klipp fra serien legges ut på nettet gjennom uken, kan gjøre at potensielle kjøpere trenger tid for å bli vant med konseptet.

Kilde:VG/NTB

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder