STJERNELAGET: Komikerne Espen Eckbo (f.v.), Linn Skåber, Knut Lystad, Hege Schøyen, Stein Johan «Steinjo» Halvorsen og Odd-Magnus «Odda» Williamson (bak) er med i «Klovn til kaffen». Foto:KRISTER SØRBØ,

«Klovn til kaffen» mistet over halvparten av seerne etter premieren

NRK vant «lørdagskampen»

«Klovn til kaffen» fikk en god start på TVNorge. Men
TV-seerne har falt fra etter hver eneste episode.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Rundt 230.000 fikk med seg søndagens program.

Det er over 270.000 færre seere enn premieresendingen for fem uker siden, hvor 504.000 fikk med seg programmet.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i SBS Discovery og TVNorge benekter at de er skuffet over tallene.

– Vi er egentlig godt fornøyde med «Klovn til kaffen». De to første episodene gikk uten særlig konkurranse. Etter det har programmet fått tøff motstand fra «Farmen», sier han.

TVNorge-programmet bygger på den svenske programserien «En clown till kaffet», og er av mange sett på som komikernes svar på «Hver gang vi møtes».

I den norske serien har Espen Eckbo (41), Hege Schøyen (57), Knut Lystad (68), Odd Magnus Williamson (33), Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen (39) og Linn Skåber (44) vært med som deltagere.

Søndagens program var viet til «Steinjo», men det så ikke ut til å fenge TV-seerne.

Det har sin naturlige forklaring, ifølge TVNorge.

– I går gikk vi også i direkte konkurranse med TV-aksjonen. Reprisetallene på dette programmet har derimot vært veldig bra. Så i sum har programmet levert bra, sier Skoland til VG.

«Stjernekamp» vant lørdagskampen

«Skal vi danse» og «Stjernekamp» har knivet om å vinne den store «lørdagskampen». NRKs storsatsing «Stjernekamp» hadde desidert flest seere og kan vise til en finfin økning i tallene også. 107.000 nye har kommet til, og til sammen var det 780.000 som så opera-kvelden i «Stjernekamp».

– «Stjernekamp» har økt både program for program og sesong for sesong, så vi er godt fornøyde, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen til VG.

Tallene for «Skal vi danse» er lavere, og mer stabile. Kun 9000 «forsvant», og seerandelen ligger på 38 prosent med 665.000 seere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder