VGTV har 100.000 seere hver dag

PÅ HUGGET: Ansvarlig redaktør og administrerende direktør for VG Nett, Torry Pedersen, ønsker å satse på levende bilder. Foto: Jørgen Braastad og Linn Olsen

Nett-redaktør tror på nett-TV

Med 100.000 daglige seere er VG Nett- redaktør Torry Pedersen også i ferd med å bli en av landets viktigste «kringkastings»-sjefer.

  • Rune Skogseth

Artikkelen er over 14 år gammel

Helt siden årtusenskiftet har VG Nett tilbudt sine brukere web-TV. Men først i fjor høst ble det fart i sakene, med systematisk satsing på levende bilder. I dag kan VG Nett skilte med tre heltidsansatte video-reportere.

VGTV:Her kan du se DumDum Boys i eksklusiv konsertVGTV:Her er dommen mot NOKAS-ranerne

VGTV:Se lesernes morsomste hjemmevideoer

-Om tre år er VGTV en betydelig aktør i visningen av levende bilder i Norge, spår ansvarlig redaktør i VG Nett, Torry Pedersen.

Vil satse mer

Han mener det er helt naturlig å forsterke satsingen på levende bilder, ettersom bredbånd brer mer og mer om seg, og tilgangen til Internett blir enklere og enklere.

-Journalistisk er det bedre med levende bilder enn stillbilder, slår han fast.

Men han er nøye med å understreke at det er kombinasjonen av tekst, levende bilder, stillbilder og animasjoner - hele pakka - som også i fremtiden vil være selve bærebjelken i VG Nett.

-Vi har ingen planer om å gjøre VG Nett til en ren bredbåndskanal for levende bilder, slik vi nå ser noen eksempler på i USA. Vi leverer levende bilder i tiknytting til tekst. Poenget er at folk skal kunne se de innslagene de har lyst til å se når de har anledning.

Men Pedersen avviser ikke helt at VGTV etter hvert også kan komme til å programmere med faste sendinger - ved siden av dagens TV-tilbud.

Stort potensial

I dag består VGTVs tilbud av egenproduserte innslag, bilder fra nyhetsbyråer og av bidrag fra brukerne.

VGTV har i dag mellom 96000 og 100000 daglige brukere. Men bare 10-14 prosent av VG Netts daglige 950000 lesere finner foreløpig frem til VG Netts web-TV-tilbud - noe som får Pedersen til å konkludere med at potensialet er stort. Den kortsiktige målsettingen må være å øke denne prosentandelen til 14-20, slår han fast.

Han mener VGTV allerede står seg godt mot web-TV-tilbudene til store TV-aktører som NRK og TV2.

-De har jo en annen modell, ved at de legger ut vanlige TV-programmer. Seerne bruker nok mer tid på dette tilbudet enn på å innslagene i VGTV, men i antall seere står vi oss bra.

Foreløpig sliter Torry Pedersen mer med å lokke annonsørene enn seerne til VGTV.

-I USA er annonsør-interessen allerede svært stor, det er nesten ikke reklameplass å oppdrive. I Sverige er interessen også stor. Men i Norge henger annonsørene oppsiktsvekkende langt etter. Vi begynner jo å få annonsører, men det virker foreløpig ikke som om de ser på web-TV som en interessant del av mediemiksen sin. Men jeg tror det ligger et marked her. Fordi dette er ikke passive seere, men aktive brukere som ber om å få se innslagene.

Mer om

  1. Medier

Flere artikler

  1. 100.000 ser VGTV hver dag

  2. Pluss content

    På alle plattformer

  3. VG satser millioner på TV

  4. - Intet mindre enn imponerende

  5. Satser på TV fra egne mediehus

Fra andre aviser

  1. VGTV tar steget til TV-skjermen i stua

    Fædrelandsvennen
  2. TV-valget: NRK vant, svake aviser

    Aftenposten
  3. VGTV med 87 millioner i underskudd

    Aftenposten
  4. Dårlig start for VGTV

    Bergens Tidende
  5. Flest fulgte terrordekningen på NRK

    Aftenposten
  6. Fanthelevisjon for folket

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder