«Hotell Cæsar» skal snu TV2s underskudd

TV 2 gikk 58 millioner kroner i underskudd i fjor. I år skal blant annet såpeserien «Hotel Cæsar» gi TV-kanalen overskudd.

ARTIKKELEN ER OVER 19 ÅR GAMMEL

Tjener

- Ja, «Hotel Cæsar» er lønnsom butikk. Seertallene har gått opp i år, og det betyr at vi har mer å selge til annonsørene. Seertallsøkningen gir oss 100 000 kroner i ekstra reklameinntekter pr. episode, sier økonomidirektør Øivind Johannessen i TV 2.

I løpet av året blir dette 16 millioner kroner ekstra i kassa.

- Vi er nødt til å ha noen programmer som går med overskudd. Uten «høydare» som «Ally McBeal», «Hotel Cæsar», sporten og nyhetene blir det ikke økonomi, sier Johannessen.

Men rekordhøye seertall for «Hotel Cæsar» er bare en av årsakene til at TV 2 nå kan se lysere på fremtiden. Den viktigste årsaken til fjorårets begredelige resultat er nemlig eierskapet i TVNorge.

TV 2 måtte blant annet betale TVNorge 79 millioner kroner for å komme ut av en avtale som garanterte reklameinntekter og seertall. I tillegg måtte TV 2 dekke sin andel av underskuddet i TVNorge, og det var hele 76 millioner kroner.

Selger ikke

Likevel ønsker ikke den nye TV 2-sjefen Kåre Valebrokk å selge TV 2s andel av TVNorge (49,3%) raskest mulig.

- Hvis vi får et avsindig godt tilbud, kan vi selge. Men til nå har vi bare fått et ualminnelig dårlig tilbud, sier Valebrokk, som ikke ønsker å kritisere den tidligere ledelsen for å ha kjøpt seg inn i TVNorge.

- Jeg vil ikke kritisere tidligere ledere. For jeg vet at glimrende avgjørelser kan føre til dundrende fiaskoer, og omvendt. Derfor rydder jeg bordet og tar det herfra, sier Valebrokk.

Han varsler også at han vil fortsette å selge ut selskaper i TV 2-konsernet i året som kommer.

- Jeg skal se kritisk på de selskapene vi har eierandeler i, spesielt fotballklubben Brann, konkluderer Valebrokk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder