DETTE BLIR DET SLUTT PÅ: Selv om norske TV-kanaler allerede følger et felles sett med regler for lydnivåer, oppfatter mange seere at det er stor forskjell i lydstyrke på programmer og reklame. Det blir det nå slutt på. Foto: Frode Hansen

Nå blir det slutt på «høyere» TV-reklamelyd

Har du irritert deg over at at lyden på TV-reklamen oppleves mye høyere enn programmene før og etter, eller at en TV-kanal har høyere lyd enn en annen? Det blir det nå en slutt på.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Norske TV-kanaler samler seg nå om en ny fellesstandard for lydnivå på TV-innhold, noe som vil sikre seerne en bedre lydopplevelse. Den nye standarden vil gjelde fra 1. juni, heter det i en pressemelding som MTG Norge, som blant annet eier TV3 og Viasatkanalene har sendt ut fredag morgen.

ENIGE: Norske TV-kanaler samler seg nå om en ny fellesstandard for lydnivå på TV-innhold, noe som vil sikre seerne en bedre lydopplevelse, opplyser pressesjef Line Vee Hanum i MTG Norge Foto:

Ifølge pressemeldingen har både NRK, TV 2, Discovery og MTG blitt enige om å følge den nye standarden.

Fikk du med deg? NRKs nye fredagskonge: – Verden er min østers og jeg er klar for å fortsette slurpingen

Det betyr en ny opplevelse av reklamene på TV.

– Ja, det betyr at lyden på reklamene vil oppleves lavere. Det er ikke slik at TV-selskapene har skrudd opp lyden på reklamen til nå, men den oppleves høyere fordi i motsetning til et vanlig TV-program hvor lydnivåene er forskjellig av naturlige årsaker, blir lydnivået makset i et reklameinnslag som kanskje varer bare i ti-tyve sekunder, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG Norge til VG.

TV-nyhet: Derfor er ikke Davy Wathne med verken til OL eller EM

MTG har sammen med NRK, TV2 og Discovery er blitt enige om å innføre EBU R128 Loudness i Norge, et sett av regler utarbeidet av Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) for standardisering av tillatte nivåer for lydstyrke på TV-innhold. Fra og med 1. juni i år skal alle de norske kanalene følge denne internasjonale standarden, noe som vil sikre en bedre lydopplevelse for seerne.

Den nye standarden vil avløse eksisterende regler, og den vil sikre at lydstyrken for både TV-programmer, reklame og promo ligger på samme nivå, slik at seerne unngår plutselige endringer i lydnivå mellom programmer, eller mellom kanaler, uavhengig av hva slags innhold som sendes. Selv om norske TV-kanaler allerede følger et felles sett med regler for lydnivåer, oppfatter mange seere at det er stor forskjell i lydstyrke på programmer og reklame.

Les også: Stjerneskuddet Ingrid (28) blir TV 2s OL-fjes

R128 er en ny måte å måle lydnivåer på. Med dagens såkalte peakmetode har det utviklet seg en tradisjon på at «jo høyere jo bedre», spesielt innen reklame. Med de nye reglene måles lydnivåer med en metode som ligner mer på hvordan vår hørsel oppfatter lyd. USA var først ut med å innføre standarden i lovs form, mens TV-kringkasterne i Norge nå ønsker å komme en offentlig regulering i forkjøpet.

For å få full effekt av endringen er det viktig at den gjøres samtidig på alle kanaler, noe som blir en realitet fra 1. juni takket være samarbeidet mellom de norske tv-kanalene.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder