Hovedinnhold

Seriøs moro!

Teaterpremiere:  «Billy Elliot»

<p>DRØMMEN om å slippe ut og fri i dansen, nydelig konkretisert til tonene av «Svanesjøen» av talentet Kevin Haugan og den voksne danseren Kristoffer Solberg. Foto: JOHN ANDRESEN.</p>

DRØMMEN om å slippe ut og fri i dansen, nydelig konkretisert til tonene av «Svanesjøen» av talentet Kevin Haugan og den voksne danseren Kristoffer Solberg. Foto: JOHN ANDRESEN.

John Andresen, Www.johnandresen.no
«Billy Elliot» er en forundringspakke av en musikal: Ny, spennende og annerledes. Premieren i Folketeateret i Oslo i kveld ble en fest!

Denne saken handler om:

Historien burde være kjent; den var en makeløs suksess som kinofilm i 2000: Billy er gruvearbeidersønnen fra Nord-England som mot alle tradisjoner og alle forventninger blir ballettdanser.

Billy Elliot

Premiere, Folketeateret, Oslo.

Basert på filmen ved samme navn fra 2000.

Tekst og sangtekster: Lee Hall. Musikk: Elton John.

Regi: Linn Olsen, koreograf: Tomas Glans, musikals ansvarlig: Atle Hansen, produsent: Scenekvelder.

Scenograf: Maria Ducasse., kostyme: Christina Lovery, masker: Håkon Sitje, rekvisitør: Gøril Rostad, lysdesign: Tommy Bøhn/Lars Lunder, lyddesign: Ulf Erlend Haave, kapellmester: Trond Akerø-Kleven, koreograf stepp: Anneli Moe, medkoreograf: Jan Ivar Lund.

MED: Billy Elliot: Kevin Haugan; Nils Ole Oftebro, Hilde Lyrån, Benjamin Helstad, Jan Martin Johnsen, Jonas Rønning, Charlotte Brænna, Kristoffer Solberg m.fl.


Det starter i 1984: Den britiske statsministeren Margaret Thatcher levde opp til sitt rykte som «jernkvinnen». Etter at hun hadde vunnet Falklandskrigen på utebane, gikk hun på hjemmebane løs på de britiske fagforeningene og deres makt. I Billys hjemby førte det til en langvarig streik, som ikke førte til noe – for noen parter. Men for unge Billy var det altså ikke bare å ta dansetrinn ut av sin egen bakgrunn; denne hjemlige bakgrunnen – hele hjembyen hans – kjempet for sin eksistens. Og da er det vel mye som er viktigere som står på spill enn at en 11-åring skal lære seg ballett?

Disse politiske linjene har fått overraskende stor oppmerksomhet i musikalen. Og det tilfører en hundre prosent seriøst, men ikke desto mindre velkommen dimensjon. (Nesten morsomt å høre et ellers ekstatisk premierepublikum bli litt forbeholden i sin applaus etter en julesang på Folkest Hus: «God jul, Maggie Thatcher, det er ett år nærmere din død…!)

Så historien en ny og dramatisk og ujålete så det holder. Musikken er god, manus en glede. Sangtekstene holder imidlertid ikke alltid mål, med litt for haltende ordvalg og noen naive rim. En skikkelig låtskriver burde vært hyret inn!

«Billy Elliot» hviler i bunn og grunn på en 12-åring. Kevin Haugan heter han, selveste Billy. Han er et naturlig scenetalent av de helt sjeldne. Han synger godt og danser utmerket. Men har som aller sterkeste side et smittende og naturlig scenenærvær, som faktisk aldri blir borte, uansett hvor mange andre sceneaktører som er rundt ham eller musikk som buldrer. Fantastisk godt gjort!

Samtidig er han omgitt av til dels meget rutinerte folk, som vet hvordan en sentral figur skal støttes: Nils Ole Oftebro som den hardt prøvde faren, uforglemmelig og vitalt glemsomme Janny Hoff Brekke som mormor, Hilde Lyrån som danselæreren som ikke lengre har egne drømmer – men Billys!

Bra; virkelig bra!

JON SELÅS

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys