Hovedinnhold

Teateranmeldelse: «Solaris korrigert»

Ubegripelig meningsfull sci/fi på Det norske teatret

<p>LITE MENNESKE i en enorm og ukontrollerbar virkelighet: Ane Dahl Torp i «Solaris korrigert» på Det norske teatret.</p>

LITE MENNESKE i en enorm og ukontrollerbar virkelighet: Ane Dahl Torp i «Solaris korrigert» på Det norske teatret.

Det er umulig å forstå alt som skjer under «Solaris korrigert» på Det norske teatret. Men man kan fornemme alt.

Denne saken handler om:

Det er et rått eksperiment som foregår: En gigantisk performance, der absolutt hele den det tekniske apparatet er satt i sving, der scenografien er film, der bevegelsene er en pantomime mot en kunstig virkelighet, der musikken fyller hele teaterrommet som en totalkulisse. Og så språket, da: «Samnordsjøisk», en kaudervelsk blanding av stavangerdialekt, skotsk, engelsk, nederlandsk, dansk og gammelnorsk.

SOLARIS KORRIGERT

Det norske teatret, hovedscnenen.

Av Øyvind Rimbereid.

Tilrettelagt for scenen av Ane Dahl Torp.

Musikk: Sjur Miljeteig.

Regi: Peer Perez Øian.

Scenografi, kostymedesign og visuelt konsept: Unni Walstad; lysdesign og visuelt konsept: Kyrre Heldal Karlsen; videodesign og visuelt konsept: Roger Gihlemoen; lyddesign: Vibeke Blydt-Hansen.

MED: Ane Dahl Torp, Sjur Miljeteig.

Hva er det som foregår? Jo, dikteren Øyvind Rimbereids gigantisk fremtidsdikt fra 2004 er omarbeidet og 3D-transformert av ekteparet Ane Dahl Torp og Sjur Miljeteig og hele den tekniske staben av Det norske teatret, blåst opp i enorme dimensjoner for å fortelle historien om «aig», en liten tekniker og et ensomt menneske i et slags sør-vest-Norge anno 2480.

Les om Dahl Torp/Miljeteigs tidligere samarbeidsprosjekt her.

Hun er en medspillende i et brikke i et samfunn og en tilværelse som er ødelagt. Og krefter utenfor henne selv har bestemt at nå er tiden kommet for å flytte ned under havet, under jorden, i det påståtte utopia «Solaris», som skal være bygget i tomme oljebrønner i Nordsjøen.

Det er bare ett lite problem: «aig» har fortsatt sine drømmer og sin redsel; hun er fortsatt et menneske. Selv om hun stadig «love sine robots».

Visjonen er skremmende - og slett ikke uten relevans. Fremfor alt er dette en omfattende advarsel om i hvilken retning den menneskeødelagte jorden kan bevege seg.

<p>SAMARBEID: Ekteparet Ane Dahl Torp og Sjur Miljeteig i råsterkt samarbeid i «Solaris korrigert».</p>

SAMARBEID: Ekteparet Ane Dahl Torp og Sjur Miljeteig i råsterkt samarbeid i «Solaris korrigert».

Språkbiten er vanskelig - i 10 minutter. Så faller man inn i dets skrudde logikk. Og fascineres deretter grenseløst av en Ane Dahl Torps evner til å formidle total-teater, midt oppi all sceneteknologien. Sjur Miljeteig er selv bare en slags kulisse; datamusiker, trompetist, med-teknokrat. Men han gir akkurat det lille touchet av spastisk menneskelighet, som Dahl Torp trenger for å frembringe humanitet.

Hele stykke er og blir et enormt, eksperimentelt krafttak, der man må advare mot å sitte på de fire første radene - om man ikke tåler teaterrøyk. Og samtidig holde seg langt unna - helt generelt - om man skulle finne på å forlange logisk stringens, språklig renhet og udiskutable problemstillinger.

Stykket fremstår ørlite uttværet en kortere periode frem mot sin konklusjon. Men ellers er det all mulig grunn til å la seg blende av «Solaris korrigert»!

JON SELÅS


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys