Hovedinnhold

Streng jury i indiespill-kåring

BESTE SPILL: Stian Sandvold og André Lincoln Reed vant prisen for "Best Entry" og 40 000 kroner. Foto: FOTO: Hans Myraune
BESTE SPILL: Stian Sandvold og André Lincoln Reed vant prisen for "Best Entry" og 40 000 kroner. Foto: FOTO: Hans Myraune
TRONDHEIM (VG Nett) Torsdag kveld gikk utdelingen av Norwegian Game Awards av stabelen. Fire priser ble delt ut, men juryen var ikke helt fornøyd.

Norwegian Game Awards, som fjorårets jury-medlem Alf Inge Wang beskrev som «den virkelige gullstikka», er en prisutdeling organisert av studenter fra NTNU i Trondheim og har som siktemål å belønne og fremme norske spillutviklere i startfasen.

I år var fjerde gang arrangementet gikk av stabelen. Det var mange deltagere som hadde lagt inn mye tid og krefter i å få spillene sine ferdige, men juryen, som i år hovedsakelig vektla kommersielt potensiale, var ikke videre imponert.

- Nivået er ikke det samme som i fjor, sier 1. amanuensis ved NTNU og jury-medlem Sara Brinch. Derfor valgte hun og resten av juryen og sløyfe én kategori og omdøpe kategorien "Game of the Year" til "Best Entry".

Interessert i norsk spillutvikling? Se VGTV-serien «Det nye Spill-Norge»: Episode 1, Episode 2, Episode 3, Episode 4

Benedicte Soland, hovedarrangør og en av ildsjelene bak årets utdeling, sier hun ikke var med på jury-avgjørelsen, men valgte å respektere den.

- Neste år bør vi nok få juryen mer klar over at dette er en studentkonkurranse, sier hun til VG Nett.

Juryen var allikevel full av lovord om vinneren av «Best Entry» og premiepengene på 40.000 kroner, romskytespillet «RGB».

- Det er et spill som i utgangspunktet virker kjent, men med en spennende vri. Det er et veldig fint spill å slå ihjel tid på, forteller Brinch.

«RGB» er tradisjonelt oppbygget og har enkel grafikk, men i stedet for én type ammunisjon har romskipet tre ulike prosjektiler i henholdsvis rødt, grønt og blått. Fiendene er farget tilsvarende, og man må for eksempel bruke røde raketter for å få has på røde fiender.

Alt om spill: VG.no/spill

Bak det fargesprakende spillet står Stian Sandvold og André Lincoln Reed. De var strålende fornøyd med prisen.

- Vi er positivt overrasket og synes det var veldig hyggelig, sier prisvinnerne til VG Nett. De ble med i NGA etter å ha deltatt i «Hypeawards» som ble avholdt på datasamlingen «The Gathering» tidligere i år.

«RGB» var deres første produksjon sammen, og de er allerede i gang med sitt neste prosjekt.

- Vi har jobbet med et nytt prosjekt i en to-tre måneder nå, det er et strategispill og det blir en god del mer omfattende enn «RGB».

Iløpet av kvelden ble det også holdt flere foredrag rettet mot nye og håpefulle spillutviklere. Et av høydepunktene var foredraget til «Turbo Tape Games»-sjef og «Naval Warfare: Arctic Circle»-utvikler Fredrik Sundt Breien.

Mens andre snakker om nødvendigheten av å lage små, kjappe spill og tjene penger raskt, kunne Breien fortelle at det var mulig å lage spill man virkelig ønsket å lage, dersom man var dedikert og villig til å ofre noe for det. Men at mangfoldige timer i Excel og på den forretningsmessige biten ikke var til å unngå.

Legespillet «Privat Praksis» ble kåret til «Gamer's Choice» og vant prisen for «Best Mobile Game», mens «Åsgårdsreia» vant prisen for «Best Concept».

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill