Hovedinnhold

NTNU-studenter til topps i spillkåring

KVELDENS VINNER: Skaperne av spillet «Kuzkas Mother» får pris og sjekk på 30.000 kroner fra VG Nett-journalist og jurymedlem Rune Fjeld Olsen. Foto: MAREN OMLI FLASNES Foto:
KVELDENS VINNER: Skaperne av spillet «Kuzkas Mother» får pris og sjekk på 30.000 kroner fra VG Nett-journalist og jurymedlem Rune Fjeld Olsen. Foto: MAREN OMLI FLASNES Foto:
TRONDHEIM (VG Nett) «Kuzka's Mother» ble kåret til årets beste spill i den norske spillkåringen Norwegian Game Awards 2009.

NTNU-studentene Tina Schultz, Geir Gjul, Arnfinn Vassbø og Michael Stokes imponerte fagjuryen med sitt action-adventure-spill «Kuzka's Mother», som ble belønnet med førsteplass i kategorien «årets spill» samt førsteplass i kategorien «beste utførelse» under årets Norwegian Game Awards onsdag kveld.

Dermed stakk de av med til sammen 45.000 kroner i tillegg til heder og ære i norges største spillutviklingskonkurranse for studenter.

- Vi tenkte at vi skulle gjøre spillet ferdig dersom vi vant en pris i kveld, forteller teamet bak vinnerbidraget «Kuzka's Mother» til VG Nett.

- Det dere fikk se var ett av seks kapittel, de siste fem er skrevet så det gjenstår bare å implementere. Vi har verktøyene, så det er bare en gjøre-jobb egentlig, sier vinnerne og røper at også publikum har vist interesse for spillkonseptet:

- Det var flere i dag som spurte om de kunne få kjøpe det, så det gav også litt næring.

Si din mening:Diskuter dataspill her!

Skjermbilde fra spillet «Kuzkas Mother». Foto: FRA SPILLET
Skjermbilde fra spillet «Kuzkas Mother». Foto: FRA SPILLET


Jurymedlem Nina Fjelnset synes det har kommet inn mange spennende bidrag til konkurransen.

- Det er spennende å se hva studenter gjør med frie hender, kun begrenset av økonomi. Enkelte bidrag skiller seg helt klart ut, men vi skulle gjerne ha sett flere bidrag i konkurransen og generelt flere spill som er ulike fra allerede-eksisterende konsepter, forteller Fjelnset som er veldig imponert over vinnerkandidaten i «årets spill»:

- «Kuzka's Mother» er et helhetlig bidrag med blant annet et ekstremt intuitivt interface, som er godt på vei til å bli et ordentlig spill.

Hun mener NGA har potensiale til å bli en viktig pris for norske spillutviklere i studentmiljøene:

Jurymedlem og spillutvikler Nina Fjelnset (t.h.) intervjues av VG Netts Maren Omli Flasnes under Norwegian Game Awards. Foto: RUNE FJELD OLSEN
Jurymedlem og spillutvikler Nina Fjelnset (t.h.) intervjues av VG Netts Maren Omli Flasnes under Norwegian Game Awards. Foto: RUNE FJELD OLSEN

- Jeg tror NGA kan bli få stor betydning dersom den blir synlig nok, både på grunn av anerkjennelse og prispenger. Det er viktig å få tilbakemelding på at noen tror på det man gjør og en klapp på skulderen i en så stor og skummel bransje, sier Fjelnset.

De øvrige vinnerne onsdag kveld inkluderte Iphone-spillet «Ibeast», som vant i kategorien beste konsept, action/eventyr-spillet «Project Oasis», som fikk prisen for det mest innovative spillet, og «Apocalypse: The Four Unmounted Horsepersons», som vant i kategorien «juryens valg».

Norwegian Game Awards arrangeres årlig av studentorganisasjonen Start NTNU.

PS: Vinnerbidraget kan lastes ned fra spillets nettside.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill